Wednesday, November 2, 2011

masihkah kau ingat

Bismillahirrahmanirrahim..






Masihkah kau ingat
Pada waktu itu sekuntum bunga mekar
Kuselit ke rambutmu

Masihkah kau ingat
Ia menjadi mimpi dan menjadi rindu
Masihkah kau ingat

Masihkah kau ingat
kita berlari-lari di kaki langit mencari pelangi
lalu hujan turun kita basah bersama

Masihkah kau ingat
sekuntum bunga itu
Ditapak tangan ini
Ia menjadi layu
Lalu kugengam ia menjadi debu

Masihkah kau ingat ~ kopratasa



masa kecik2 dulu selalu gak dengar ayah layan lagu ni. Bila dah besar, terasa diri sendiri pulak nak melayan lagu ni kan. Selalu heran kenapa ayah, mak, orang tua ni suka layan lagu sentimental.

Bila dah sampai waktu diri sendiri yang dah tak bernombor "1" kat usia tu, terasa diri semakin tua, dan terasa diri semakin nak mengimbas kenangan yang lalu.

"siapa yang melupakan sejarah pasti mengulangi sejarah itu."

Yang pasti, sejarah yang lalu, tetap berlalu. Tiada apa yang perlu dikesalkan walau hakikat jauh di sudut hari berasa kesal dengan diri sendiri. Terasa kesal, kenapa masa SPM dulu, tak pernah serius betul2 sedangkan tahu di masa kehadapan lagi bertambah dasyat berbanding dengan masa sekarang.

Kalau nak ulang SPM pun, dah macam berpatah balik kedunia yang lalu. Sedangkan masa terus berjalan takkan menunggu untuk diberhentikan walau kurang dari sedetik pun jarum itu bergerak.

Bersyukur. Ya. itu wajib. Walau SPM tidak seberapa, 1 ijazah dah dalam genggaman. Kejayaan hidup bukan terletak pada SPM, bukan terletak pada ijazah. Kejayaan terletak kepada cara menangani segala pahit maung hidup. Yang manis pasti tidak terucap bukan?

Apa yang perlu? masihkah kau ingat akan segala kekurangan diri yang lalu? pastikan di waktu kehadapan kelak tidak lagi akan berlaku. Ambil sepenuh perhatian, serap habis dalm hati. Ingat dan ingat. Yang baik diteruskan. Yang tidak, dijadikan sempadan. 

Sasuke, kenapa bercakap macam monolog dalaman ni? =.=



26 comments:

Iffah Afeefah said...

agakla

erm opah tamo sesedihla

hepi2 k

JIJI YU said...

mmber aku berlambak spm tak berapa high..sekang ni dah jadi toke pon ada

kak rose said...

lagu tu orientasi kat uitm b4 nie... sedap kan lagu tu... :) aimie pun tga sedey jugak ya... :(

bobiedanbad said...

Akak masa spm hancus berkecai...
Tp sedar dan terus mengorak langkah
Cheeewah hihihi

Asyikin said...

apa yang berlaku pasti ada hikmahnya :)

Daddylicious said...

tetapi kita ini terlalu mudah terlupa...benarkan...:)

yen(toka ziizokukuto) said...

siapakah sasuke???huhuhuh :) nice entry

hira said...

pelajaran tak tinggi pun boleh berjaya. jangan risau :)

niesa said...

proses belajar takkan berhenti setiap hari sehinggalah kita mati...

sekalipun kita menggenggam puluhan A di tangan belun tentu kita berjaya tentukan hidup kita pd masa depan...

orang yang tak berpelajaran tinggi juga boleh berjaya sekiranya ade kesedaran dan usaha tuk majukan diri.

sekian terima kasih peace (^_^)

mas saari said...

sejarah lalu tu janganlah dilupakan, jadikan ia pendorong dan penguat semangat utk menempuh hari2 mendatang!

ShahzCudin said...

mmg masih ingat lagi sejarah lalu untuk panduan hidup akan dtg..

naim said...

salam akak

Lagu ini best gak

Adakah Kau Lupa--. :P

SoLy SoLicious said...

bile duk di atas, jgn lupe org dibwh

SoLy SoLicious said...

bile duk di atas, jgn lupe org dibwh..

sej jgn sesekali lupe

cikji said...

cikji pun suka lagu ni,besttt ada makna tersirat

elisa amirah said...

suka lagu ni. teringat zaman dlu2 ;D *mcm da tua jek. hee

Lea Isnawi said...

lagu ni zaman sekolah dulu

dh dh xyah pandang belakang lagi
kelmarin takkan dpt diubah lagi
esok yg perlu kite corakkan dgn baik :)

Nafisah Ruslan said...

bab2 pelajaran ni, belum pernah ade rase menyesal sebab tahu kemampuan diri.. alhamdulillah masih dapat meneruskan pelajaran dan hidup :)

Faaein Talip Roy said...

sama.. result SPM pun tak berapa bagus jugak.. skang tengah usaha nak menggenggam segulung ijazah.. ^^,

wah... amik medical electronic eng. bestnya.. ^^,

saya amik civil eng.

sekarang tahun berapa mimi?

Sunah Sakura said...

jadikan yang da berlalu tu sebagai pemangkin untuk kita lebih berusaha di masa akan datang!

Abg Stalker said...

ok,terlalu byk sejahrah dlm hdp abg.smpaikn akdg2 klu teringat abg jd emosi kjp.terlalu sdh. :( #enough.bye

diana said...

ramai orang selalu kata kalau boleh nak kembali ke masa silam..tapi akak tak pernah rasa macam tu..kalau boleh nak padam terus masa silam tu..tak nak kembali lagi ke zaman itu..hahah..

Norlida Ramli said...

best2..slalu gak dgr & nyanyi lagu ni..mmg nostalgia la..hehee

NasZ said...

betul tu. kalau tak disebabkan dahulu tu la, tak jadi kita sekarang ni.

suka gak lagu ni. best. ehehe.

zahidah seran said...

pernah ada zaman gelap.
takmau ingat lagi...=(

ctk said...

dulu kurus, skrg da gemok..huhuhu