Thursday, November 17, 2011

kerja biar ikhlas


Bismillahirrahmanirrahim..





" Saya bagi masa sampai Minggu depan, kalau tak de yang nak mengaku, saya laporkan hal ni kepada pihak polis. Kamu semua tahu kenapa kan? Ni harta syarikat, bukan harta perseorangan saya..'" Marah Puan Zarina lalu berlalu dari perjumpaan tergempar selepas MOrning Refresh pagi tadi.

Keadaan kembali sunyi, seakan berada di kawasan kalis bunyi. Begitu hanya terngiang suara amarah Zarina. Tiada yang mahu mengaku. Tiada yang mahu bersuara di atas kehilangan Handphone milik syarikat itu..

Begitu singkatnya masa handphone itu hilang, begitu singkat juga amarah puan Zarina meletus. Orang yang diam yang disangka tidak mampu melabur lahar berbisa. Baiknya dia hanya dilekehkan pekerja bawahannya..

Salah siapa?


.................................................


teeeettt!
siapa yang curik tu? kikiki.. Tu rentetan cerita kisah benar ye. Mende ni berlaku masa mimi praktikal kat HKL tahun lepas. Handphone Boss hilang ghaib selepas sesi Morning refresh. Sekelip mata je.

Barang berharga, kat tepi jalan, ada berani jamin tak masih kekal kat situ esoknya? Mestilah takkan.. Ada jek tangan yang pendek tetibe jadi panjang gile. Pada masa yang sama dah tak boleh nak tuduh sape2, dan tak de pulak CCTV kan.

Finally, ada staff yang mengaku, dia mencurikk. Tapi mimi tak tawulah sape kan. Boss tu sangat bagusla. Dia kata tu antara pencurik dengan dia. So, biar jela dia yang tahu kan. Tapi mimi ase, staff lain mesti tawu punye, korek2, intai2 bilik boss kan.hehe. Tapi kami selaku pelajar praktikal hanya pandang, lihat dan senyap dan amik pengajaran.

Gara2 kecurian tu, satu opis tak dapat bonus tahunan. Sebab ape? Duit bonus dijadikan duit untuk lengkapkan syarikat dengan CCTV yang puluhan ribu.huuuu.. Opkos la tak de efek kan kat kami sebab kami memang keje tak bergaji kan.

Tengoklah. Perbuatan mensurikkk, amik hak milik orang lain ni, tak kemana. Hanya undang cacian,makian orang jek, dan akhirnya undang permasalahan kepada orang2 lain yang tak de kene mengena langsung. Di sebab 1 orang yang buat perangai, habis satu company terima nasib yang sama. Tak fair la kan?

Pendek cite, keje biar ikhlas. Tak yah nak berangan2 nak amik hak milik orang lain walau hanya seketul enpon, enpon syarikat pulak tu. Tak kemana pun kan. Akhirnya kerugian kat diri sendiri jugak.

Pengajaran kepada gua, gua-gua yang lain, gua-gua yang  yang bakal bekerja ni dan gua-gua yang sedang bekerja tu yer..=]





21 comments:

Rai said...

wahh..berani pencurik tu mengaku kan..teringat pesanan rasulullah pada sorang pencuri..mencuri tapi jangan berbohong..tiap kali dia mencuri..bila org tanya dia terpaksa cakap benar sbb dia dah janji dengan rasulullah tanak bohong.. in the end dia berenti mencuri sebab malu tiap kali ngaku dia mencuri..hehehe..

hebat kan cara rasulullah mendidik orang..takde lah dia terus hukum potong tangan mamat tu..bagi jugak mamat tu peluang..

Syana said...

nak curi henpong bos tapi dia pakai henpong zaman tok kaduk. tak berbaloi. hakhakhak =p

Santri T.P.I.N.I said...

btul tu, kerja kena ikhlas... tapi baguslah pencuri tu mengaku, mungkin dia sedar yg dah buat silap...

ciK LyndaWawa said...

hai sis..dah keja?hehehe

miss Fyqa said...

nasib mengaku kan.. hehe.. xmo la curik2 ni.. x baik tau.. :)

Makan-makan time.. JOM Makan.. hehe

Makan2 time..spagethi redah je la

Myez.. said...

Ikhlas mcerminkan peribadi =)

Ct Aja said...

sy pun pernah jadi masa kerja dlu...pas2 bos panggil srg2 baca sumpah yang kami tak curi...takde cctv gak..hihiihihi..

Asyikin said...

tapi salute la pencuri tu berani mengaku :)

Chegu said...

Singgit kite amik orang, berhengget-hengget kita akan ilang, caya la

Gitu jugak dgn sdekah, walau seposen kite beri, mlimpah ruah rezeki Allah beri

.ain. said...

pencuri tu saje je main-mainkan bos. xkan nak curik pastu mengaku. ke bos tu ada bace mantra sampai pencuri tu takot?? tettt !!

EyqaLuvender said...

jgn curi tulang tym keja...hik3
ade kena mengena ta?

Norlida Ramli said...

wah beraninya pencurik tu..

erm..keej biarla ikhlas br berkat :)

yen(toka ziizokukuto) said...

pergh,,,dah wat cerpen dah,,heheheh:)

merpatisejoli45 said...

done folow u. if xksh folow la blik. hee :)

Iffah Afeefah said...

DILARANG MENSURIKKK

erk opah typo disitu

sue perbs.. said...

tak baik mencurik.. huhu.. ape rasa nye klu brg kite yg kena curik

naim said...

siapakah pencuri 2.. insha allah dia akan tertangkap gak.

sergeant keroro said...

sape tu?

ILA HonEyBuNNy said...

Allah marah tau kalau kita mncurik...

ikhlas kerana Allah...;-)

Zul Fattah said...

disebabkan pencuri sorang, habis yg lain kena tarik bonus tahunan.. kejam

era kecik said...

hehehe, macam-macam ... ngee~