Wednesday, November 2, 2011

rona hidup pintasan cahaya




Hidup ini suatu pintasan cahaya
di cakerawala-Nya
menghubungkan yang silam
menjadikan yang kini dan mendatang
cahaya kelam yang lalu
mampu menerangi menjadi pelita menghanyutkan panorama senja semalam..

lintasan kumpulan asap
mengingatkan kesan debu berinci-inci tika dulu
lintasan pelangi merona dikaki langit
membias kembali waktu singgang kecil itu
sungguh masa itu tidak lagi emas
masa itu nyawa..

sekali terbang
putus sudah riwayatnya antara dunia ini dan di sana..
pergilah masa yang berdebu..
pergi terbang membawa jasad mu yang lesu itu..
pergi nya supaya yang kini akan kembali..
meraih tubuh yang layu
layu dengan sajian ilmu Ilahi


16 comments:

Umie Artoqiemie said...

:’)

Rtp Farra Arisha said...

maka dengan itu ianya hanya menjadi sebuah peristiwa :'(

Abg Stalker said...

hamboi2..sasteranya dia.abg ni bdk sains ada blur ckit.xpe,abg fhm la jgk. :)

sekamar rindu said...

salam..

semuanya pasti akan ke sana..hanya yg membawa bekal yg cukup akan rasa bahagia di sana..

syarifahsidrus said...

deep..

semua yang hidup akan berakhir

diana said...

semua orang paham akak je yang tak paham...
heheheh

Norlida Ramli said...

hehe..cam sajak je..nice!haha

Pendamba Mawar said...

hoho jatuh cinta jap

NasZ said...

wah..betul tu. suka entry ni. nice.

Iffah Afeefah said...

T_____T

JIJI YU said...

berat kepala hotak aku nak terima ni

Addin said...

indah sangat :) memang ada darah seni sasterawan la awk ni :D

syakey said...

kureng memahami ayat puitis, tapi pasti, intipati yg nak d sampaikan berguna sbg pengajaran dan ingatan buat semua ;)

naim said...

pintasan cahaya
kekadang ia memberi
khasiat kepada diri hamba
yang dhaif seperti ku

selalu abaikan cahaya
yang sering hampiriku
untuk memberi pentunjuk ku

Aku terus aibkan cahaya
demi mencari kekenyangan duniawi
untuk memuaskan nafsu ku


semakin lama semakin
cahaya pintasan datang buat kali
terakhir

iaitu pintasan cahaya kematian. jeng2.

cc: back ground music:http://www.youtube.com/watch?v=WFbsp7kecL0&feature=relmfu

ctk said...

fuhyooooooooo...dalam maksudmu...xphm sgt..huhu...semoga kamu semua dapat mengambil pengajaran :")

Faaein Talip Roy said...

kembali meraih pada cinta yang Satu..
Semoga ilmu akan tetap bersamamu..

nicelah dek!.. ni mesti rajin baca puisi ni.. ehehehe..