Thursday, November 10, 2011

Bahasa Awalan

Bismillahirrahmanirrahim..




"erk! awak, eh.. minah..eh.. buat apa tu?"
"ohhh tak ada ape2 la, ko buat ape? "
" oooohh..aku buat menaip lah.."
"ohh..okeh2..aku tak kacau.."


simptom2 diawal perkenalan atau memulakan bicara dengan orang yang petama kali la kan nak diajak bersembang adalah "aku nak panggil budak ni ape ehhh??"

Ada tak jadi masalah dengan kome? Kalau mimi, agak la berterabur, nak bahasakan diri ape? Nak panggil orang tu ape pulak? Kang tersalah bahasa kan, jadi macam kurang di hajar pulak. Kang terlebih sopan pulak, dia pulak meninggi ke depan, ase macam kocik je diri ni. Haaaaaaa..  memang macam2 peel kan?


# awak name sape eh?
eh..ape awak2 ni..adoiiii,geli aku weh..
(ada jugak cenggini, heeee, sian yang "awak" tu, terkulat2 malu jap =.=)

# eh, ko ni dok mane eh? aku ase muke ko ni pesen tak dok rumah je..
erkkk,  gulp2! (sambil menelan air liur bergelen), ohh, dok kat saneee je, mungkin tak pasan kot..)
(sedaya upaya buat ayat yang tak de pekataan nama macam aku, kau, sebab ase cam lain bebeno nak bahasa kan diri  macam kau2 aku2 ni..)


# kite, kite tak penah makan menatang ni, kamu dah penah terai makan ke?
oohhh, selalu jek, hari2 mak kite buat taw.
( ada yang due2 rasi, menerima je apa yang kawan cakap, die pun cube sesuai diri macam kawan die cakap jugak)


# dulu kan nur suke pegi  main jongkang jongkit kat sana.
alep suka jugak, tapi alep tengok orang jek, alep takot =.=
(kekeke, ada yang selesa bahasakan diri nye dengan nama nye, haaa, bagi orang yang sopan2 ni selalu macam ni kan, pun rasi jugak, sebab due2 saling menerima kan gaya bahasa masing2)


#oitttt! menung ape weh.. aku  jiwa!
uihh, tekejut aku, tak de ah, aku pulak lara!
(haa, ade jugak tak kesah kan, yang rasi kau aku cenggiini kan? walau di awal perkenalan kan? )



Macam-macam ragam kan? Tak pelah, tak kesah lah bahasa macam mana pun, asal kamu semua dapat sesuaikan diri dengan persekitaran dan tak kekok untuk memulakan perkenalan dengan kawan yang baru, insyaAllah, niat yang baik, jalan cerita persahabatan mesti baik kan? Selamat berbahasa! =.<




21 comments:

Unknown said...

Tia pun tak kesah macamana pun . tapi Tia takut dengan orang yang Tia sedang berkenal itu .. takut cerewet .. hahaa!

Unknown said...

hihihiih... semua best... tp bergantong pd org 2 lah... kdg2 lau kite kasr org 2 trase pula kn :)

C`ayob.com said...

hahah...ragam manusia

Muhammad Naim Abdullah said...

menarik.. :d

nuyui a.k.a miss YUI said...

hikhik..

bhskan yui bg xbrape kenal..

yg rapat,ak hang aje..hikhik..

Lutfi Azmi said...

ermm nak follow awak boleh ?? << ayat awalan =P

Ezad Skytech said...

hee...macam2 ragam ada ye..tapi ezad tak kisah pun...tapi kalau da dua2 malu..susah la..hee~

rusydi said...

panggil saja aku rusydi. ijin follow blog

Unknown said...

err mimi ! lee min ho nk tumpng lalu bley? hahahaha

Unknown said...

kak ngah aku atau sy

tak ske bahase kn name erkk

yen(toka ziizokukuto) said...

mimi!!!!
budak ijau datang terjah ni,,hehehehhe

nice entry ;)

K said...

ifah comel.

tu dia yang mengaku. hehe :P

Faaein Talip Roy said...

bahasakan 'kita'.. atau 'saya'..

kalau dah jumpa yang terjal.. 'aku' terus..

nak bahasakan diri 'wa'.. tengok keadaan lah.. hehehe...

merahitujambu said...

mula2 kenal sy awl lama2 aku ko leh ke??=p

Totie@Tomy said...

kadang2 kalau dengan family dah biasa guna bahasa aku kau..tp dengan kawan2 segan..

Nasz said...

bahasa melambangkan bangsa. hehehe.

Lia Irdelia said...

saya awak...

awak kita...

baby anje..

eh silap...

jgn marah... :)

Wanie said...

klu wanie ok je org oit2 ni..haha..tapi first time jumpe mgkin agak kasar klu org x besa..

shamyheart said...

sha lebih selesa guna aku-ko atau ang. sebab sha orang kedah. dah biasa sangat dengan perkataan 'aku' berbanding saya. sebab tu la susah nak taip entri tulis 'saya'.

tapi tak kisah pun macam mana awal perkenalan, janji tak menyakitkan hati je. sempoi-sempoi je. =)

zahidah seran said...

fleksibel..=)

akak cuma tak reti bahasakan nama..
auww..auww..napetah..kehkeh...

ctk said...

hihi...ct pggl awk je lau xthu nme..kau aku tu xbiaselah :D