Tuesday, November 15, 2011

aku,kamu, dia, awak, saya dan mereka

Bismillahirrahmanirrahim..



antara banyak kehidupan
aku pilih satu sahaja
kehidupan sekarang
aku tidak mahu kehidupan lalu
walau kehidupan lalu
mengghairahkan aku dengan warna warni cinta hidup!




Bila melihat mereka berlari berdansa mengikot ritma dunia, aku tunduk melihat diri sendiri. Dimana aku sedang aku melihat mereka ini? Adakah aku sama seperti mereka atau aku masih bertatih mencari kudrat untuk mula menggerakkan kaki yang menampung sekujur tubuh ini?

" ko buat ape lagi tu weh, tak yah ah asik nak tengok orang, tengok balik diri ko tu. Dah cukup berpijak kat bumi ke , masih lagi menerawang macam hantu tak cecah bumi," kata Hati 1 yang cuba membolos dalam diri ini.

 mata luar melihat manusia yang lain itu berbeza. Memang la berbeza. Kalau sama, bumi ni sudah dipenuhi dengan  sifat kesamaan sahaja. Tiada berbeza. Tiada kiri dan kanan. Tiada atas dan bawah. Tiada juga hadapan dan belakang. Lihat dan lihat anak mata nya. Sudah cukup menghasilkan 129000 sel peka cahaya yang berbeza rupa dan tingkahnya.

Perbezaan kau dan aku sudah menjawab kau dan aku saling perlu. Kau dan aku?kamu dan awak. Saya dan dia. Itulah fitrah rencah alam buana singgahsana manusia ini. Mungkin aku perlu masuk kedunia kamu. Supaya kamu sedar aku itu perlu untuk kamu.





22 comments:

Asyikin said...

hidup perlu diteruskan, jangan toleh belakang lagi. Kalau cinderella toleh belakang amek kasut dia dulu, konpem dia tak jadi tuan puteri . keh keh keh

nuyui a.k.a miss YUI said...

sume slg memerlukan..

hidup perlu untuk diteruskan..

boleh pndg keblkang tp sekadar kenangan..

Syana said...

baru la dunia warna warni dengan orang yang macam macam. aummm =D

yen(toka ziizokukuto) said...

jika tanya si pencuri pun,,,mereka pasti ada alasan,,,kenapa mereka mencuri,,,,
warna warni kehidupan ^^

naim said...

kehidupan memerlukan warna.

EyqaLuvender said...

that's why it is called LIFE... =]

A.Z.R.E.E.N I.L.L.I.A.N.A said...

walau pew pown . . senyum 2 pemanis idup..so teruskn hidup even difficult.. senyum taw...
smile like a sunshine..insya-Allah semuanya di permudahkn-NYA.. mencri keradhaan itu adlh sgt dituntut.. ^_^

ShErA said...

jalani kehidupan sekarang dengan sebaik - baiknya... masa lalu kita tak boleh ulang kembali... masa hadapan sesuatu yg kita sendiri belum pasti...

diana said...

akak pun macam tu..
tak mau balik semula ke masa lalu..
sebab hidup akak sekarang lebih berwarna warni dibandingkan dari dulu..:)

Iffah Afeefah said...

erm tatau nk komen apeopah
blur je rini

Saiazuan said...

hmm bosan la dunia klu suma sma minat je

Miss Nadya said...

semua saling memerlukan..:)

new entry ::

1. Buffered Earnings #7
2. Doodle
3. Kerana Kucing

Hanie_Dew said...

puitis nya entry ni.nasib baik senang nak cerna.

Hanie_Dew said...

sengaja naj buat jiji tu tesedak. hahahaha

Bulan Syurga Firdaus said...

pengalaman kn smua tu :) smge trus berjaya lps ni..

Abg Stalker said...

pheww~sgt bersastera..sampai kne baca senyap2 x mo dgr sebarang bunyi tuk abg renungi. :)terbaik,pengalaman oh pengalaman.

ciK LyndaWawa said...

saya dan siapa ye.....

ciK LyndaWawa said...

saya dan siapa ye.....

Faaein Talip Roy said...

hidup.. memang saling perlukan antara satu sama lain..

BeloG MTT said...

Apa pon kita,siapa pon kita,kita adalah diri kita pada masa kini..Di takok mana kita berada sekarang adalah atas hasil usaha dan kematangan di masa yang lalu.. Itu lah kita sekarang :')

Lia Irdelia said...

tiada yg mampu hidup keseorangan..

kita saling memerlukan..

bestla baca entry ni.. :)

kura said...

Supaya kamu sedar aku itu perlu untuk kamu- LIKE!