Friday, November 18, 2011

lessOn 124

Bismillahirrahmanirrahim..




Salam jumaat!
salam jumaat , untuk lesson yang ke 124, heeee.. Alhamdulillah. Syukur, tiap kali boleh bangun dah boleh on lappy macam biase =]

lesson 124?



1 - Tuhan yang SATU, meletakkan kejujuran itu sebagai suatu landasan yang paling utama untuk hamba-Nya menjalani tugas mereka sebagai manusia, sebagai Penggerak kepada makhluk yang lain di muka bumi ini. Kenapa memilih jalan yang Penipu yang hanya bersifat sementara.  

Sepandai tupai melompat, akhirnya jejak ke tanah jua kan?


2- DUA sifat dalam menjadi manusia terhebat. JUJUR dan AMANAH. Apa kita sudah JUJUR dan AMANAH dengan diri sendiri? hati sendiri? Mungkin boleh menutup segala pendustaan yang tidak terlihatr oleh mata kasar manusia lain. Mata Tuhan? boleh kene lindung kah? Isi kerak bumi kan lagi TUhan itu gerakkan, apetah lagi hati manusia yang hanya gumpalan darah kan?

Sekalipun sukar menjadi JUJUR  kepada yang manusia lain, memadai, jujur kepada hati sendiri. Hati yang penuh kebenaran, tidak akan takut ditindas. Hati mereka sentiasa hidup dalam kebenaran dan kejujuran berada dalam genggaman tali yang dihidupkan oleh kasih Dia.


4- Hati Yang JUJUR menawan! Cukup, 4 patah perkataan itu, mampu menggambarkan keperibadian, keelokkan, keindahan peribadi manusia yang rupawan itu. Jujur dengan hati sendiri, makna sudah mampu menolak kebatilan yang di luar sana. Sudah bersedia berhadapan dengan pendustaan yang mengaburi mata masyarakat yang lain. Pucuk pangkal, tanya sama hati, apa khabar hati? jujurkah kamu?

1,2, 4,  peranan JUJUR dalam menjadi manusia yang bertalikan syariat-Nya.. Wallahua'lam..




18 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

aminn..moga2..

jujur itu perlu..

mas saari said...

jujur pada diri sendiri dulu baru kita boleh jujur pada orang lain..

Fara E's said...

salam jumaat kak (:

Munnafendy said...

indahnya kalau dpt pasangan hidup mcm ni..jujur stiap masa! heehe...yg pnting kita kena jujur dulu dgn dia =)

Munnafendy said...

indahnya kalau dpt pasangan hidup mcm ni..jujur stiap masa! heehe...yg pnting kita kena jujur dulu dgn dia =)

C` Ayob-Ilmu Asas Hidup said...

amin......waaa bagusnya entri ini..

Musang said...

semoga Allah mencatatkan kita sbg org yg jujur. insyaAllah

Abg Stalker said...

kdg2 kita jujur,tp org bt kita jd x jujur.haihh..+_+

EyqaLuvender said...

m'cuba sedaya upaya m'jd mnsia jujur dr segi hati,kata2 n perbuatan.
happy friday mimie =]

EyqaLuvender said...

sedaya upaya cuba m'jd insan yg jujur dlm kehidupan...

Bulan Syurga Firdaus said...

Allah bantu lah kami...

Iffah Afeefah said...

sy belom mandi

jujur x

semutsengal said...

waahh,


mcm tazkirah jumaat kat radio =)

Wanie said...

jujur satu perkara, amanah perkara lain lak..

kalau kite tak jujur dgn org mesti org x suke kan, same la kalau org tak jujur dengan kite..

ILA HonEyBuNNy said...

jujurlah kerana Allah...

kejujuran pntg dalam setiap tindakan kita...

Faaein Talip Roy said...

1,2,4... yang ketiganya tak de?

hehehe.. nice lesson lah mimi..

best je masuk blog ni.. ada macam2 lesson.. ^^

Myez.. said...

Jujur + Menawan = Menantu pilihan =)

tonaH iS herE said...

jujur itu lebey baek da~