Wednesday, November 9, 2011

mokcik ohh mokcik, alahai!

Bismillahirrahmanirrahim.




Makcik A: nanti result PMR, anak ni nak pegi la amik resultnya, dengan kawan2 nya.
Makcik B: ohhh, yeke, tak yah pegi amik, suruh ayah nye amik je. Bukan dapat banyak A pon, yang pegi tengok result tu, yang dapat banyak A je.
Makcik A: (tersenyum )


errrkkk! apakah yang makcik B sedang lakukan kepada makcik A itu? Mimi macam tak dapat bayangkan perasaan makcik A tu, bila anaknya dikata kan sedemikian. Pasti terkelu dan hanya mampu tersenyum, dan hatinya?

Memang hal ini nampak macam remeh kan? Tapi hal remeh nilah, yang makin lame makin menjadi-jadi kalau tak diubat. Rezeki itu bukan terletak kepada pemeriksa kertas peperiksaan, tetapi Tuhan yang mengatur sekian2 jalan rezeki makhluknya itu.

Kenapa kita, orang luar mahu memandai nak mengatur rezeki orang kan? Sungguh kita tidak layak memegang "jawatan" itu. Aihhh, sungguh mimi terkilan mendengar dialog ni. Tak terfikirkah makcik B tu, kalau dia diajukan soalan yang sama? Apa perasaan nya?

Sebelum berkata, lihat dan ajukan soklan yang sama kepada diri sendiri dahulu. =]





20 comments:

Faz Abas said...

Memang ada golongan makcik2 macam tu, layan jer ler. Buka minda dan jangan ambik hati, kalau tak tentu sakit hati :(

www.kisah-dan-kasih.blogspot.com

diana said...

mentang2 dia makcik2 kan??makcik ke,pakcik ke kalau tak reti nak hormat orang,maknanya dia pun tak layak dihormati..
jahat tak akak??heheheh

cik violet said...

biasala persepsi org tua..huhu

Gen2Merah said...

kalau kita perasan, kebanyakan makcik2 jiran tetangga ni ada yang dengki mendengki jeles menjeles kan...

tak dapat saing harta benda, anak2 jadi pertaruhan sapa yang paling hebat sapa paling tak pandai... kat kampung saya ada jiran2 yang macam tu

Saiazuan said...

kecik ati gak klu ada orng ckp mcm tu..

nuyui a.k.a miss YUI said...

terasa gak jika da yg ckp gtu..

tp nak watcmme..

tu namanya mulut tmpyn leh ditutp,mulut org??

maszull said...

assalamualaikum mimi...nape plak ckp mcm tu suka hati orang la nak pi amik sendiri ke atau tidak....ada juga manusia yg mcm ni kn...:)

faizulosman said...

kdg ckp2 makcik ni ada skit hatinye... x tahu care nk jage prasaan org lain...

Nizam Ijam said...

strees dengar mcm tu..haha

Lea Isnawi said...

yela...anak die jela dapat A banyak

huuuu

AzatLazat said...

capui betul mulut mak cik tu
ikut perangai mak cik la ni
ish ish

bobiedanbad said...

cakap ikut suka hati je makcik B tu

Totie@Tomy said...

isk tak baik betul mulut makcik b ni mcm tak insurans lak mulut dia..

Iffah Afeefah said...

Mlot longkang


opah jom tetuit

Iffah Afeefah said...
This comment has been removed by the author.
ekabukanmakcikkau. said...

makcik B tak sedar diri bajet anak mu baguihh sangat haktuihhhhhh

zahidah seran said...

makcik oh makcik.
hidup umpama roda,tahu?

Ini Kisah Tia said...

sebok !! grrr

naim said...

ish2.. ada juga manusia nie..

ctk said...

mulut tuuuuu..huhuhu..xley dok diam...haishhh