Saturday, November 12, 2011

lessOn 118

Bismillahirrahmanirrahim..




Selamat tengah hari! Aduhai, terlambat pulak mimi bersarapan belog ari Sabtu ni kan? heeee, kemalasan melanda tahap jiwa. Uiiisshh..heeeee.. Ada pegi memane ke kome minggu ni?

Mimi ni cam dok umah je asenye ha.. lessOn hari Sabtu ni?



hari sabtu ni, jom kita tinjau sikit ayat dalam surah al-Mulk ni okeh? Cube bace makna surah ni. Apa dia cakap? "siapakah antara kamu yang terbaik amalnya.."

"terbaikkkkkk!"

Atok boboi boi pun suke sebut terbaikkkk kan.hehe. Betullah, dalam apa kita nak buat sekalipun, terbaikkk itu harusss. Samalah dengan amal kita dengan Tuhan kan? 

Kalau dapat keje sekolah mase gi sekolah dulu, buat tetap buat, tapi apa yang dibuat tu? ADa soalan yang tak berjawab, ada yang soalan tanya lain, pi jawab lain. ADa yang tirukkk kawan, kawan salah, kita pun salah, alih2 kantoi dengan cikgu, cikgu pon marah! Sebab?
Buat cincai2, amik nama "buat" je. Tapi tak pernah nak sungguh2 kan?

Sama la jugak dengan amal dengan Tuhan.Misalan nye, solat lah kan, Buat cincai, hanya sebab nak penuhi solat 5 waktu, tak tawulah, TUhan nak terima ke tidak. Papepun balik kepada amal sendiri kan. Tanya, sungguh2 tak buat amal ni.

Ke hanya takot waktu solat abis, terkejo2 buat semua gerakan solat. Timbullah solat macam patuk ayam. haaaa, Minta jauh la sangat kan?

Macam tu jugak, kalau nak menderma pun, orang yang hulur not rm1000 lebih dipandang dari orang yang hulur not rm10. sebab? kuantiti nye jauh sekali beza. Tapi apa niat mereka? hanya Allah yang tahu.Kalau dua2 nye niat baik, alhamdulillah, tapi kalau Sebab nak menunjuk? Kembali kepada yang fitrah, Allah mesti suke!


buatlah yang paling terbaikkkk dalam apa2 pun amal di dunia ni, untuk saham di akhirat sana. =.<



12 comments:

Diana @ bilakukatacinta said...

huarghhh.....mimie thanks for remind me....terkadang terlalai seketika mengingati DIA - honestly...ada org yg sentiasa ingat mengingatkan yg lain ni bagus tau...

syg adik akak ni...

thnks sbb rajin singgah belog akak jugak...

Iffah Afeefah said...

cik mimie tengs ye

err cik katak ke?

hahaha kari dtg melawat

Faaein Talip Roy said...

terbaiklah entri ni mimi!

thumbs up kedua-dua belah tangan.. ^^,

Munnafendy said...

derma kena tayang cek besar2 n masuk tv! hehehe..

ShahzCudin said...

bila bnde duniawi ni ramai nak yg terbaik..tp bila dlm ibadah, buat cincai2..semoga dijauhkan sifat ni....

mr.ninja ^___^ said...

selalu kt asrama mlm2 msti bce surah al-mulk..tp skrg hadoi..kdg2 je..lalai2..

yen(toka ziizokukuto) said...

terima kasih mimi,,lesson mimi,,mang terbaik ;)

delarocha said...

len kali solat diawal waktu... takde la jadi cam ayam..ahakss

NasZ said...

terbaik. suka entry peringatan camni.

EmpayarUtama said...

Betul, kita hanya mampu merancang...

ctk said...

buat lah segalanya atas niat kerana allah bukan untuk menunjuk2..Allah lebih thu segalanya :)

anismelon said...

kalau buat sesuatu toh ikhlas..bukan sebab nak nunjuk nunjuk..:)