Sunday, November 27, 2011

"kain buruk itu"

Bismillahirrahmanirrahim.. 




Selalu tengok drama kan? 

Kalau tak selalu pun, mesti penah jugak tengok drama kan? 

Kalau drama melayu tu, kalau tak cite cinta, mesti cite pasal ibu bapa dengan anak, ye dok? 




Old man by ~ MaraDamian



Anak-anak dah belajar tinggi, kaya raya, tapi bila saat ibu bapa perlukan anak-anak, hilang, lesap, ghaib terus anak-anak tu. Pi mana entah la. Bizilah, tak de masa lah, macam-macam kan.

Ni semua antara jalan cerita drama2 tibi kat Malaysia kan. Walau pun hanya di drama tibi, tapi jalan cerita sebena di dunia realiti memang terjadi. Bersepah-sepah. Merata-rata ada kes ibu bapa diabaikan.

Tengok jelah rumah "sri kenangan" . Dah bapa banyak yang masuk dalam pusat penjagaan warga emas ni kan. Mujur jugak dibinakan pusat sebegini. Sekurangnya, nasib warga emas ni dibela, dijaga ,di pelihara, walaupun anak-anak mereka masih sihat walafiat dok menghirup teh hari2 kat rumah.

Sepanjang mimi duduk kampung ni, daripada penglihatan mimi, banyak sangat kes ni terjadi. Gaji anak, berbelas ribu. Mengaji sampai ke obersea nuh, jerman, london semua. Tapi kaki si ayah yang dok bernanah, dah hitam, dihurung lalat, tak de sorang pun nak jaga.


Bukan setakat nak jaga, nak mai jenguk pun idok. Aduhai. Bila mimi tengok ni, hati kecil ni berdoa semoga mimi takkan abaikan ibu bapa walau macam mana keadaan nya di masa akan datang nanti.

Ibu dan ayah ni bukan lah nak duet ape pun, apa yang mereka harapkan, anak2 inilah yang akan membela nasib mereka bila usia dah makin lanjut nanti. Dah tak de siapa yang boleh diharapkan, hanya darah daging mereka menjadi tempat bergantung.

Semoga kita takkan lupa diri, dari mana lahir nya kita, dari mana datangnya kita, dari ehsan kasih dan sayang siapa kita masih menjadi manusia di bumi..

insyaAllah..


mereka itu selalu,
memijak,
menghina,
geli,
jijik,
dengan kain yang buruk,
kain lusuh itu
tanpa menyedari,
kain itulah yang disayangi suatu ketika dahulu..
kembalilah kepada yang fitrah..



p.s:
dingarutkan pada,
26/11/2011
3.52pm. sabtu





20 comments:

izyan yasmin said...

min pun berharap min tak jd cmtu. harap2 dijauhkann. mak abah dah byk berkorban .

ShErA said...

semoga kita sama2 dapat menjadi seorang anak yang berbakti kepada ibu bapanya sampai bila - bila...

Iffah Afeefah said...

kasihnya ibuuuuu

membawa ke syurgaaaa


hargailah mereka kerana merekalah kita di puncak

Nia Ridzwan said...

sedihnya kan kalau macam tu. padahal mak ayah yang doakan kejayaan kita selama kita hidup :'(

era kecik said...

huhuhu.. sedehnye.. :'(

era sayang ibu ngan ayah era.. ayah ngan ibu era bukan 'kain buruk' tu...

Saiazuan said...

kain buruk..sebelm ia buruk, dipegang, slepas ia buruk dipijak

Lia Irdelia said...

kain buruk???

oh... no...

x rela..
tiadalah syurga bagi insan seperti itu,,,

FasiHaH SupiaN said...

semoga kita tak lupa asal usul..

Daddylicious said...

ada segelintir dari kita mmg mudah lupa ...:)

bobiedanbad said...

semoga kita tidak lupa diri dan lupa segalanya termasuk insan tersayang

naim said...

Semoga kita terus menjaga kedua orang tua kita,

Jom follow naim di google+,kan widget akan ditamat riwayatnya:

http://pemudattbc.blogspot.com/2011/11/google-pemudattbc.html

Ijah EmoTemo said...

ijah mintak jauh sgt jd mcm gitu :( lupa diri dan family :(

Nalisa Syahira said...

bukan mudah nak jadi anak yang baik .

Addin said...

sorang ibu boleh jaga 11 org anak, tp belum tentu 11 anak boleh jaga sorang ibu.

Eera Shera said...

suka puisi yang last tu..

kesian kan tgk org tua yg diabaikan..

tiap masa tunggu anak balik

maszull said...

assalamualaikum mimi....sentiasalah ingat kedua ibubapa kita selagi hayat mereka masih adakn...:)

kura said...

mudah mudahan ye kak :)

Bidadari Syurga said...

teringAT akak citer 'sebelum 5 perkara' kat tv3 bebaru ni.... hurmmmm...

ps: lupa asal diri... sama2lah kita renungkan... bagus untuk semua entry ni adik... untuk akak juga. ingat sesama...

sha my heart said...

amin..

takut la jadi anak macam tu. doa2 sgt, tak nak jadi anak durhaka.

Faaein Talip Roy said...

peringatan.. thank's for this mimie..