Monday, November 14, 2011

lessOn 120

Bismillahirrahmanirrahim..





selamat pagi isnin! =.<
Selamat bekerja! selamat belajar! adik2 ku yang Spm! selamat menduduki kertas peperiksaan itu ye! Walau sekadar kertaas, perjalanan hidup kome semua dicorakkan oleh SPM tuuuuu...heeeee..

Kite ni? jom la tengok lessOn ari ni,  yang mungkin ada kene mengena dengan SPM.hehe.


siapa yang sedang berkata dalam potongan ayat dalam surah Ibrahim ini?
ya!
Syaitan!


Syaitan itu sendiri mengakui , Allah sedang mengjanjikan segala yang benar untuk sekalian makhluknya. Kekadang, terdetik dalam hati, kenapa doa aku tidak pernah dimakbulkan.. Kenapa aku tak dapat apa yang aku nak.

Tapi sedar tak..

Tuhan itu selalu memenuhi setiap kehendak hati makhluk di seluruh alam ini. Tuhan itu sentiasa memenuhi tangungjawabnya dalam memberi setiap keperluan yang perlu dalam hidup kita ni, untuk kita tidak perlu bersusah payah dalam hidup. Cuma hati ni terlalu buta dalam menerima setiap pertolongan, setiap pemberian-Nya itu.

Sedang Tuhan baru nak memberi rezeki, makhluknya sendiri senang je, nak melontarkan kata-kata kesat. Sedang Tuhan baru nak mengurniakan nikmat kesihatan yang tak berbelah bagi, masa tu, makhluknya mula berpoya-poya dengan mende-mende yang sia-sia. DImana rasa kita nak menghargai pemberian-Nya tu?

Sedar, sedar dan sedar, Dia sentiasa menjawab keluhan mu itu. Dia mejawab setiap keluhan itu dengan pelbagai rupa dan corak yang kita sendiri tidak mengetahui-Nya. Dia menghantarkan Ujian, untuk menyedarkan makhluknya perlu Dia untuk hidup. Dia tidak memerlukan apa2 pun untuk terus menjadi Penaung buat sekalian hamba-Nya..

"Sesungguhnya hati adalah wadah yang baik.Apabila kamu memohon daripada Allah,mohonlah dengan yakin Allah akan mengabulkannya. Sesungguhnya Allah tidak mengabulkan doa daripada orang yang memohon dengan hati yang lalai."  
(Hadis Thabrani)



24 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

slmt ARI ISNIN..

slmt mnduduki SPM adik2..

setan ad dimana shj kan..

Cik Asma BLuppy said...

alhamdulilah. DIA sentisa bersama dengan kita.

Mutiara Bernilai said...

alhamdulillah, rasa terisi membaca post ni dear..

doakan adik bunda jugak neh,,dia amek spm gak :D

Nia Ridzwan said...

Innallaha ma'ana ;)

selamat isnin cik Aimie ^^

Cik Sara said...

Pagi isnin mimito!!!..
Tak de kerja, i tag you..heee..
http://cintakuntumansyurga.blogspot.com/2011/11/contest-jom-raikan-cinta-sempena.html

Kakzakie said...

Sentiasa berdoa tanpa rasa jemu kerana kita harus sedar banyak yg Allah berikan pada kita walhal kita tidak pun meminta...

ShErA said...

alhamdulllah.. pagi2 dapat ilmu... terima kasih ye..

Ct Aja said...

subhanallah... terima kasih sbb menyedarkan sy...

Yatie Awang said...

sebenarnya kita ni tak bersyukur, sebab itulah...Tuhan memberi kita macam2 kesusahan supaya kita sedar...kuat lagi hasutan syaitan itu..

mas saari said...

insyallah, kalau berusaha dan bersyukur apa yang dihajati pasti dimakbulkan!

Citra NaniZam said...

selamat bg yg menduduki SPM..
terima kasih atas ucapan besday buat citra dlm entry mama maszull tu ya... semoga kita sama2 mendapat rahmatNya..:)

asfira aminuddin said...

suka bab! and i setuju. tapi manusia selalu cari Allah di masa susah je. i harapi terhindar dari golongan ini. amin. have a nice day babe!

Asyikin said...

ingat memperingati di hari isnin :)

naim said...

Jangan berptus berdo'a. :")

Sunah Sakura said...

comeynye blog ni... ^_^... header cantik!

A.Z.R.E.E.N I.L.L.I.A.N.A said...

fuhh ! ! insaf . . hehehe

Fara E's said...

feewitt , blog baru ;D

Iffah Afeefah said...

wahhhh header baru
wajah baru

lawooo

ShahzCudin said...

memang byk nikmat diberi selama ni yg mesti kita rasa bersyukur..
tp perkara material jgk jd ukuran..

ekabukanmakcikkau. said...

Wah nice entri makcik . Aku x dtg harini sebab x ganggu budak spm . Seriously . Muahahhahahaha

Kancil 8349 said...

good luck untuk semua pelajar Malaysia yang menduduki SPM...

SoLy SoLicious said...

bile ingt balik zaman spm dolu2, haishh...ngeri rase... heee

syarifahsidrus said...

Allah sentiasa mmendengar..

syakey said...

tersentuh baca entri ni :')

Ya Allah, trima kasih Ya Allah atas segala yang Kau berikan, segala yang Kau pinjamkan untuk ku. :)