Tuesday, November 15, 2011

Jelatah meNtaH kamPunG

Bismillahirrahmanirrahim..





Gerrrraaaaaammmm dengan budak bertuah ni kan. Time owang sebok nak hamek gambo, sebok jugak tangan dia nak mencelah, "alaaaaa, akak nak masuk kan dalam belog kannnnnnn, meh tia masukkan jari tiaaaa.." ..kedengki!!! hahaha..

Apa ni? haaaa, sajelah, nak menjadi Blogger Masakan jap, heeee. Ape ni? Ni lah namenye Jelatah mentah kampung. Selalu orang buat jelatah dengan cuka kan. NI tak gune cuka, Tapi guna cuka dalam sos. hehe.Jom tengok cam mana nak buat:

Bahan-bahan:
Timun, (nak tambah nenas, sengkuang lagi sodap lah..., nak beli bole, tanaman sendiri amat digalakkan)
Sos Tomato tak kesah brand ape, cap ayam pon boleh
Kacang tanah tumbuk (ala, belen2 kacang nak buat kuah kacang tu, boleh surik buat ni..hehehe)
Bawang besar (sekiranya anda seorang yang tak boleh hidup tanpa bawang ye )

Cara-cara membuatnya:
1) Haruss la potong timun nenas semua kan. Cara nak potong? Ikot suke hati kome nak taram cam mana la ye. Ikot sedap mata memandang =]
2) Dah siap potong, gaulkan semua tumbuh-tumbuhan yang siap dipotong tadi dengan kacang tumbuk dan sos. Kuantiti sos dan kacang? pon Ikot suke kome nak taram cam mana. Lidah mimi tak sama kan dengan lidah kome.hehe =]
3) Tabur2 la bawang yang siap dihiris tadi, kalau kome suke kunyah bawang cam kunyag Twisties kan.
4) siap! Baca bismillah, dah bole makan! weeehuuu! =]

Senang kan? senang je. Sedap pon sedap.Nyum2. Selamat mencuba! Ni gambor cantik sikit, jauh dari gangguan tangan adik . heee







17 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

nmpk snng dan mngenyangkan!!

Iffah Afeefah said...

sedap ke opah

teringin nk makan rojak

tp.......takley..kacang warghhh stress

EyqaLuvender said...

mcm sedap..nk try wat jgk...
mimie,nk cket yg mimie buat tu...
*wat muka kesian

SoLy SoLicious said...

wow.. xpernah mkn..

miss Fyqa said...

nmpk cam sedap je. :)

♥ p a a n i ♥ said...

sedapnye jelatah makan dgn nasi minyak n ayam merah. perghhhhhhhhhhhhhh.

ILA HonEyBuNNy said...

fuhhhhhh....

nak nak nak...

senang ja caranya...ila balik rumah nanti boleh cuba..;-)

Wanie said...

haha..sibok je jari tu..jelatah timun la ni ye?letak timun je..tak oenah lagi makan..makanan org sabah ke?hehe

modified letak cili padi mesti sedap ni mimi..

Lia Irdelia said...

lain tempat lain caranya kan..

nnti boleh lah pos ke cni.. :)

mas saari said...

sedapnya!

niesa said...

simple

Eera Shera said...

huhu..tak makan timun..nape tah

ShErA said...

boleh try ni...

maszull said...

assalamualaikum mimi...wah belajar masak yer mama nak rasa cikit boleh mcm sedap jer...:)

Norlida Ramli said...

sedap!suke gak menda ni..ratah saja.

Syana said...

tumbuh-tumbuhan? rasa mavam kambeng plak. hakhak =D

Asyikin said...

tak penah makanpun =.='