Saturday, November 12, 2011

mengalah

Bismillahirrahmanirrahim..





selalu mengalah
kenapa?
sebab ada yang lebih memerlukan di sana


selalu mengalah
kenapa?
sebab aku lagi tua


selalu mengalah
kenapa?
sebab aku lagi matang


selalu mengalah
kenapa?
sebab benci bising


selalu mengalah 
kenapa?
suka biarkan diri di pijak-pijak


selalu mengalah
kenapa?
ada yang lebih besar dari diri sendiri


selalu mengalah 
kenapa?
suka menjadi pendiam dari segalanya


selalu mengalah
kenapa?
tak mampu menjadi ahli sihir membaca hati orang lain


selalu mengalah
kenapa?
sebab mahu menjaga emosi sendiri



terlalu banyak sebab kenapa kadang-kadang manusia itu memilih untuk hidup jadi "mengalah". Ada yang cuba mencapai erti positif, tapi ada juga yang menanggung kesan negatif kerana mengalah itu.

Kadang-kadang, manusia boleh menjadi pendendam gara-gara mengalah yang terlalu lama. Memakan isi jiwa dan hati sikit-sikit, dari sehari ke sehari tanpa disedari oleh diri sendiri. Sampai satu level, booommmmmmmm! abis segala yang "mengalah" sebelum ini.

Kadang-kadang, manusia itu sifatnya nakal! Nakal bermain dengan erti "mengalah". Di mulut kata "aku angkat bendera putih" tetapi di hati hitam kelam legam kerana mengalah. Tetapi dia akur, dia begitu kerana dia sayang orang sekelilingnya, kosong hidup tanpa mereka.

Jiwa yang mengaluh, seluruh tubuh menanggung.Mengalah demi sayang itu sangat ajaib!




17 comments:

Paris Lipton said...

mengapa aku yg selalu mngalah wooo... ade kn lagu tuh, ikut situasi kot mngalah ni...hurmmm

Totie@Tomy said...

betul tu mengalah kena bertempat..kalau org tu dah melampau kita jangan mengalah..pastikan kita bagi sebijik kat dia,..tp dengan kata2 berhemah..

ShahzCudin said...

shahz selalu mengalah dlm byk bnde supaya diterima orang sekeliling...
ok ke cmtu?

ctk said...

selalu mengalah sbb xnk mulakan pergadohan..huhu

sha my heart said...

mengalah sebab ala, dgn adik-adik je kot.

selalu mengalah sebab malas nak bertengkar. kang dah gaduh susah.

P/s: sgt2 tak suka panggil kite, shasha. sekian

Iffah Afeefah said...

apa y kak ngh paham ialah

sume alasan mengalah ni sume pasal opah kan hehe

Kancil 8349 said...

membezakan kita dengan orang yang tinggi egonya...namun ia bergantung pada situasi untuk kita mengalah...ndak boleh selalu je...rugi nanti

Daddylicious said...

mengalah ni kadang2 perlu ikut keadaan...

Saiazuan said...

mngalah lebih baik :)

anismelon said...

kalau mengalah yg terbaik..mengalah lah selagi mampu..huuuu..:)

Ku Azhar said...

aiyookk tua tua ...kih3...jgn la mengalah k :)

Si BuDaK KaChAk said...

mengalah ni sebenarnya adalah pemenang... =)

ILA HonEyBuNNy said...

mengalah mengikut keadaan...;-)

tak salah mengalah untuk redhakan keadaan kan..;)

Bulan Syurga Firdaus said...

bgs entry ni :)

ShErA said...

mengalah saja... itu lebih baik dari panjangkan cerita

anamizu said...

kdg2 MENGALAH tu bukan bererti KALAH =)




luv,
cik ana

maszull said...

assalamualaikum mimi...mengalah tu tidak bererti akan sentiasa kalah...kita semua pemenang tiada pengalah ....:)