Friday, November 4, 2011

lessOn 113

Bismillahirrahmanirrahim..




Jumaat barakah kembali hari ini,
pengertian untuk seluruh isi bumi..
wahai warga Lily,
maafkan mimi yang baru mahu menconteng Kerana Lily..

Salam semua! rindunyelah dengan belog, dengan kome, tapi apekan daya kesihatan kurang bernasib baik, aduhai... Dah lama tak sakit, sekali sakit, senyap la saya..

Ada yang rindu ke? kiki.. Semoga semua jaga kesihatan taw. Jangan malas2 minum air masak. Mimi ni dah sakit baru nak berkapel banyak2 dengan air masak. Dulu pon kapel gak tapi tak sebanyak yang kali ni. Setiap 15 minit dok minum air je.ish2..

Sebelom tangan tak terdaya nak menaip, nak share lessOn dengan kome untuk jumaat ari ni ye!



Al-Hakam, ertinya : Maha Memutuskan Hukum. Al-Hakam, salah satu nama Allah, yang membawa kita, untuk menyedari, Allah yang menciptakan HUkum untuk sekian makhluknya,
semata2 untuk kesejahteraan hamba-Nya..

HUkum, yang bila difikirkan, merupakan, sempadan kepada hati kita supaya lebih berhati2 dalam melakukan apa2 pun. Jika melangkaui sempadan tu, mesti akibatnya akan setimpal jugak dengan perlakuan tu.

Hukum menipu mak ayah. Berdosa. Menipu siapa2 pun akan mengundang dosa kan? Hukum ini setimpal dengan perbuatannya. Kenapa? Penipuan itu, dari sehari ke sehari akan mengundang kepada permasalah yang lebih besar, dari sehari ke sehari.

Memang hari ni tipu, esok kesannya masih kosong lagi. Cube di telek dari sehari ke sehari. Ada yang perkara senang jadi susah. Bila dah susah, mula lah nak menggagau ke sana ke sini. Semua berpunca dari apa? dari TIPU itu sendiri, maka wajarlah dosa itu direkodkan oleh Malaikat di bahu kiri itu.

tipu menimbulkan dosa. DOsa menambahkan titik hitam di hati. Bila hitam makin berkumpul, segala yang baik mula payah nak melekat di hati. Nauzubillah..

Betapa besar pengurniaan Hukum yang diciptakan oleh Tuhan itu penting  kepada diri kita. Sebab Tuhan sayang dengan sekian makhluknya. Yang baik, bahagia pasti. Yang jahat, sengsara itu juga pasti.

Hukum itu dicipta bukan untuk melihat dunia ini sengsara, tetapi  memberikan sekalian hati yang hidup di dunia ini bahagia. Terapkan dalam diri supaya lebih mengenal, memahami, dan mengikuti segala Hukum Dia. =]



p.s: kome! mimi pasti balas kunjungan kome. Cepat dengan lambat je.. Maafkan mimi ye. InsyaAllah mimi akan sihat dan ceria kembali! =]

34 comments:

Norlida Ramli said...

patutla xnmpk mimi bw ..sakit rupanya..huhu

semoga mimito cepat sembuh ya!

Munnafendy said...

aduhai takutnye...rasanya byk dh nipu ni...hehe

*smoga cpt sihat ye yg =)

mas saari said...

semoga cepat sembuh! rajin makan ubat tau!

Ini Kisah Tia said...

uih .. tak terkira dah bape kali nipu ni ..

zahidah seran said...

cepat sembuh ye.
benci kena tipu...=((

Iffah Afeefah said...

Slmt kmbli opahhh

JIJI YU said...

aku minum air masak sehari due botol mineral besar tu

Syana said...

takpe mie, sedikit sakit itu penghapus dosa-dosa kecil.

yen(toka ziizokukuto) said...

terima kasih mimi,,semoga cepat sembuh keyh :)

nuyui a.k.a miss YUI said...

moga cpt sembuh yer twin..

slmt hari raya aidiladha..

FasiHaH SupiaN said...

xsihat lagi ke kak?

Abg Stalker said...

menyesal..:( betul,bila sentuh bab2 mcm ni mmg ada rs kesal.tp tu la..bila ntah nk bersih dr kekotoran tu sume.

Abg Stalker said...

mimi,jgn minum air je..ubat pun mkn tau.klu x abg rotan nti.(serius)

Hawa Ahmady said...

jangan lupa jaga kesihatan selalu..:)

jom join contest...

http://hawaahmady92.blogspot.com/2011/11/contest-apa-benda-tu-part-1.html

era kecik said...

semoga aimi cepat sihat ye! amin :)

maszull said...

assalamualaikum mimi....cian nyer die sakit yer makan ubat n relax moga cepat sembuh yer...

miss u dear...

bobiedanbad said...

Semoga cepat sembuh :)

bobiedanbad said...

Semoga cepat sembuh :)

Saiazuan said...

hehe sama la lily, slalu bz je.. slalu lmbt bls kunjungan pengomen,slalu smpat bw bloglist je..

msredcheesecake said...

kalau kita takut hukum Allah, insyaAllah kita akan jauhkan perkara yg dilarang....

Yatie Awang said...

kakak harap mimi cepat sembuh ye, jangan lupa makan ubat

Lia Irdelia said...

aduhai..
ciannyer kamu..
cepat2 baik k..
:)

EyqaLuvender said...

get well soon dear...
owh...menipu...tanak buat tp kdg2 terpaksa... =(

Panggil Aku Han said...

semoga cepat sembuh..^_^

perkongsian yg bagus..

onie said...

semoga cepat sembuh tau,hehe :D





p/s:selamat hari raya aidiladha <3

Santri T.P.I.N.I said...

semoga cepat sembuh yer aimie...sakit tu tanda Allah sayang pada kita dan nak menghapuskan dosa-dosa kecik kita...

Kancil 8349 said...

Semoga cepat sembuh...selamat hari raya

Gen2Merah said...

semoga cepat sembuh ya Lily....

Bersua kembali. Maaf lama tak jejak kembali di sini. Salam ceria dan selamat menyambut Hari Raya Eidul Adha.

Selamat berkorban di jalan yang di redhai oleh Allah swt.

Ikhlas
~Gen2Merah~

ctk said...

sakit2 pon still adew lesson...thank mimi...semoga cepat sihat k...ct pon kurang sihat gak ni..miss u :)

*SELAMAT HARI RAYA AILADHA

*tuhan mengetahui segala yang manusia xketahui :)

Chegu said...

Smg cepat sembooohhh... Salam AidilAdha

..cik gugu.. said...

patut la da lama x jenguk gugu ;(

Wanie said...

makan ubat, jangan skip2 tau..nauzubillah..semoga dijauhkan dengan dosa..amin

anamizu said...

mimie chan, sakit ape dear????
story skit nanti..cik ana lame
x BW,agak bz lately..mkn ubat ye.









luv,
cik ana

sha my heart said...

semoga cepat sembuh ye =)