Friday, November 11, 2011

lessOn 117

Bismillahirrahmanirrahim..




Salam jumaaat warga lily! heeeee. Sekejap je dah sampai jumaat kan? BAru je usai aidil adha kelmarin, dah sampai hari jumaat kita ha. Alhamdulillah, ditemukan lagi dengan penghulu segala hari ini =]

Hari ni, petang nilah, anak kawan mama buat makan2 besday anak dia yang berumur 11 tahun, siap lagi 11.11 tapi tak 2011 la kan.keke. lessOn hari ni?



Lahirnya doa ini adalah daripada kekasih Allah, baginda Rasulullah, s.a.w. Aduhai, bile saat membacanya, terasa diri lagi2 sangat hinanya, lagi2 sangat tiada langsung kebaikan yang dibuat selama ni. Sebab?

Sedangkan yang maksum itu, yang soleh, yang sememangnya dijanjikan syurga itu, begitu bersungguh-sungguh baginda merendah kan hatinya, tidak henti2 mulut baginda melahirkan doa keampunan dari Allah itu, apatah diri ini, entah bape kalung dosa yang tertanggung.

terasa malu sangat. Malu tak terkata. Begitu banyak masa yang dilaburkan dari tuhan untuk diri tidak di pergunakan dengan sebaiknya. Aduhai..sedarrrrlah wahai diri!!! Begitu banyak kesedaran sekalipun, masih lagi kaki tangan dan hati menggagau memilih yang sia2.

sebab?

jiwa tidak pernah semulusnya diberikan, di tahajudkan kepada-Nya dengan penuh rasa tawadduk itu. Sepi je rasa kan. ingat dan ingatlah doa ini. Semoga doa ini, mengkakukan kaki dan tangan dan hati dan segala pancaindera dari leka dengan pancaran dunia yang sia-sia..

same2 lah kita ye! =]



23 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

moga ALLAH ampunkan dosaku juga keluarga ku..

berkatilah kami..

naim said...

Ameen..

:)

era kecik said...

amin..

macam yang aimi cakap, era pon rasa era ni sangat2 hina bila bace doa tu. banyak jugak dosa yang era buat dalam keadaan sedar ataupon tak sedar. :(

Diana @ bilakukatacinta said...

aimie - thanks for remind me...

bila ada ujian, kita akan semakin dekat padaNYa, entah kenapa..bila senang..kita seakan jauh daripadaNya...

faridah nazurah said...

amin...

semoga kita sama2 sentiasa bertawakal kepadaNYA dan xleka dengan duniawi..

merahitujambu said...

amin..=) pagi jumaat

Mohamadazhan.com said...

beteul, diri kita selalu lupa ttg nikmat2 yang telah dikurniakan. terleka dan alpa...moga doa itu menjadi kekuatan kpd semua =)

pengemis Cinta~ said...

amin Ya Rabbal alamin...sob3. sungguh hina diri ini..;(

FasiHaH SupiaN said...

amin3..........!

Niza Romli said...

amin...tazkirah pagi jumaat. rasa sedikit kesedaran tercalit di hati..thanks mimi :)

Saiazuan said...

sempena hari jumaat yg mulia ni, jom kita bnykkn beramal dan brdoa kepadanya

syahirooAhmad said...

hmm... mmg terasa diri ini selalu melakukan perkara yang sia2.. kalau la diberi masa 24jam dari sekarang, dan kul 10 pagi esok malaikat akan menjemput kita, time tu baru la mengelupur nak wat segala ibadat..sanggup tak tido.. Ya Allah, Ampunkan lah kami.. Amin..

mas saari said...

tulah kan, kadang2 banyak perkara yang sia2 kita lakukan!

Fara E's said...

amin (:

ILA HonEyBuNNy said...

Amin....

mendalam makna doa itu..Ya Allah....

salam Jumaat...

Luqeem™ said...

supaya hari hari sterusnya kta sntiasa mmbaiki diri supya lebih mnjdi insan yg beramal dgn pemberian tuhan

msredcheesecake said...

Tul kan? Rasul kita pun hari2 mohon ampun. Kita?

sis92 said...

mari kita muhasabah diri :)

nice sharing :)

Niena Pengembara Ilahi said...

gud lessoN :D

Qhaifa Nur said...

moga hari ini bertambah baik dari semalam hendaknya buat kita semua....

Iffah Afeefah said...

baikla opah

ramai pminat blog lily ni

syakey said...

moga Allah pelihara kita agar sentiasa dapat memperbaiki diri,hati, semua2lah, dengan berpandukan jalan Allah.


:)

ctk said...

amin...semoga kebodohanku tidak terpesong dr agamamu ya allah :)