Tuesday, November 1, 2011

menyelam sambil minum air

Bismillahirrahmanirrahim..





walaupun keadaan sasuke tak berapa nak baik, tapi tetap nak menaip jugak nih. emm3. Ha, nak tanye bape ramai antara kome ni penakut air?

bukan takot nak mandi pagi, tapi takot nak berenang dalam air?hehe. Ha, bape ramai yang takot nak berenang tapi nak berenang? mimi ade solution nye! 



BLUE SWIM by ~ Pirate-Queen


Baik punyeeeeee!
sesape yang nak menuntut ilmu ni, meh sediakan space kat otak untuk save ye!




1)kome mesti pergi ke tempat yang kome bole berenang. paras lutut pon okeh, asal muat menampaung tubuh kome untuk melibas2 air. hehe..



2) okeh, dah setel yang no (1) tu, pastikan pakaian selamat dan cukup sifat ye. Hehe. Tak kesahla, asal kome selesa. NI depend kepada pemilihan masing2 la kan. Sapa yang nak lobang2 dialu2kan, kalo ada orang usha pelik, tanggung sendiri ye. =]




3) dah pakai baju elok2 sume, sile masuk dalam kawasan air tu, dan cube untuk selam dan pautkan tangan di sisi kolam renang atau bath tub ke ape2 la.. =]

Kalo tak berani, paut dulu tangan kat sisi kolam renang tu ye. Jangan buat lagak ngeri tetibe. Kang lomas, mimi jauh nak selamatkan kome.

Jangan la selam selama sejam pulak. Bukan manusia la kome ni. Selam selama beberapa lama yang korang mampu.  10 saat pun okeh.. buat banyak kali ye puan2 tuan2 semua.




4) okeh, bile dah berani aci main selam2 ni, okeh, sekarang cube untuk menerapungkan badan ye. Okeh, semua orang boleh terapung. Mimi yang gemok ni pon boleh terapung. Sebab ape? ada daya tujahan dari dalam air. Tamo cakap fizik, kang panjang beno explen nye. hehe..

Macam mana nak terapung ni..? okeh, masih cube skill yang sama, tangan tu paut dulu kat tepi kolam tu, sambil badan tu diringankan, kompem akan ringan lah sebab daya tujahan tu akan tolong badan kita.

Sambil paut, sambil apungkan badan, bile dah ase bole apung2, cube la berenang dengan tangan tu masih berpaut kat tepi kolam tu.

Buat banyak2 kali.. sampai ase seronok! hehe.. Mimi cakap betol. Kalo dah ase konfiden sikit, mesti seronok =]




5) okeh, dah cube semua, try untuk lepaskan tangan pelan2 ye. Kalo ase tak konfiden, cepat2 paut tangan tu kat tepi kolam tu. Kang lomas, sekali lagi mimi tak dapat nak selamatkan. hehe..

Lama kelamaan2 dengan sendiri nye kite akan sedar, kita dah tak paut kat tepi kolam tu lagi.. hehe. Betul! mimi tak tipu. Cume kene ikot sume step mimi. Pelan2 buat. Dan kerap. Kalo sekali sekala ni lambat sikit la hasilnya.

Mungkin hasilnye tak hari ni, tapi esok lusa. InsyaAllah, Yakin!



dan one more. Kunci untuk berenang ni keberanian je. Mimi tawu, mang susah, sebab mimi sangat takut air, sebab penah lemas. Takot air masuk telinge lah. Macam pelik je alasan tu kan.hehe. 

Tapi sebenanye ketakutan tu boleh di atasi.. pelan2.. dan ada keinginan nak cube... dan keberanian tu akan datang sendiri.. Mesti tak lemas punye, insyaAllah.. =]

selamat mencube!





18 comments:

Iffah Afeefah said...

xtkot tapi tak pnh nk jadi
satu dua tiga empat lima dan tenggelam

AzatLazat said...

penah jatuh dan hampir lemas,nasib baik dipanjangkan usia.huhuhu

Santri T.P.I.N.I said...

nak senang, pakaila pelampung jer...hehehe

Lea Isnawi said...

teringin nak belajar berenang!

ajari daku

hihi

Pendamba Mawar said...

waw..ajarkan Pm.haha #gatal

Baha Andes said...

wah jadi pengin rendang euy...

EyA edamanhatiku said...

eya tringin nk brenang cm zman chibi2 dulu p bla da jd ank dara ne bkan takut p malu nk brenang bsah2 g emm

zareliqa afiqa said...

penah cuba berenang.tp tak gerak2 pulak.duk tang tu jek.ehehe :D
takpe2,nanti sy usaha lagi.weee! :))

bobiedanbad said...

tak tahu berenang, tapi tak tahu bila nak belajar hihihihihi

Zul Fattah said...

haha.. dulu aku pernah dan acap kali la, aku slamatkan org yg lemas... hehe.. ni semua sebab aku yg ajak diaorg mandi kat tempat dlam.. i'm sorry my prend

SoLy SoLicious said...

mcm tu la kite bljr berenang dlu..heee

niesa said...

sy tak takut air tapi air yang takut saya huhu

penah cube da tp asik tenggelam je

Asyikin said...

boleh belajar nie, sebab kitetak reti berenang ^_^

Bidadari Syurga said...

akak belajar menyelam sabil berpeluk tubuh lagi... tapi tak mahir lagi... hahahahaha... tak berapa nak berjalan sagt but still can swimlah....

p/s: heeeeeeeeeeeeee.... jom swiming... akakkan dulu takut berenag dalam laut takut ikan jos kunyah kaki... hahahhaha skangpun...

Wanie said...

tips yang mimi bagi ni memang berguna & wanie dah pernah buat sebelum n..mber ajar tapi tak berhasil! huhu..tapi rasenye tau sebab wanie tak berani..badan ringan makin susah je nak terapung..

NasZ said...

saya tak reti berenang.kalau mandi sungai yang cetek ok lagi. kalau mandi sungai perak, tepi takpe. tengah? tenggelam kot saya? hehehe.

Faaein Talip Roy said...

hahaha... rasa nak bawa laptop dalam air sambil baca.. boleh ka?

nice tip lah mimie..

tapi sy tetap tak suka berenang.. ^^,

ctk said...

wah..adew tutorial berenang..kena salin nehhh..ct xreti berenang..uhuhuhu