Monday, November 7, 2011

omma!

Bismillahirrahmanirrahim..




Sepanjang merasa kesakitan tonsil yang bernanah ni,
sekali lagi terasa nak menitis air mata.. (dah tertitis pon..heeee)
sebab sakit sangat ke?

awww, dah beso, tak boleh la nak nangis lagi sebab sakit kan, kata ari tu baru jadi 23 tahun, so kene la KOat macam umor 23 tahun.. Tapi bab yang ni,mang tak boleh nak tahan lagi, tetap keluor jugak bijik2 air mata ni..

Kelmarin, bila tahu je ada menatang putih2 yang teramat banyak tumbuh kat tonsil, pepagi lagi, omma dah suruh siap2, pegi klinik buat kali kedua, klinik yang selalu menjadi pilihan keluarga. Padahal omma masa tu tengah masak. Die stop keje, die gerak adik, suruh siap2..
dah tersedih kat situ..

LEpas dah bertemu ramah segala dengan doktor, dah ada ubat semua, omma tetap tak puas hati, sebab kata nya, ubat spital ni paneh badan, kene makan ubat kampung jugak. Bayangkan keadaan paso besa KK yang sesak sebab esoknye nak rayakan dengan jalan yang sempit, dengan orang ramai, omma redah jugak, tengah2 hari terpacak tu.. ter sedih lagi..

Omma nak cari kembang semangkuk. Kome tawu ape kembang semangkuk tu? okeh, nanti mimi tunjuk. Tu sejenis tumbuhan yang yang bagi turun panas dalam badan. Sudah la tengah hari. Omma parking jauh dari paso, berjalan sensorang ke paso beso tu. Udah la kat situ, tempatnye agak bahaya, banyak sangat peragut (sebab berpengalaman di ekori dulu..)

Dalam hati, terdetik.. " semoga Allah memelihara emak..". Sebab masa tu, keadaan diri tak terdaya lagi nak berjalan teman omma. Omma suruh adik teman mimi, takot ape2 jadi kat mimi.. Begitu omma berkorban.. sedih lagi...

Alhamdulillah, lama jugak menunggu, akhirnya omma jumpe jugak kembang semangkuk tu. 10 bijik terus omma beli.. ommaaaaaa! tak tahu nak cakap ape.. peluh2 omma.. sian omma, dah la tak makan pape lagi..terus Memandu pecut laju untk sampai di rumah dengan cepatnya.. omma...

Begitulah kan. Ibu kalau anaknya besar panjang sekalipun, kerisauan nya makin memanjang jugak. Seolah2 anak itu hanya berusia 2, 3 tahun dimata nya walau pun die tahu anaknya berusia 23 tahun.. Sebelom tidur, mesti teringat,begitu besar omma berkorban demi anak2nya.. Mampu ke aku nak balas semua ini?

mesti! tanam dalam diri, mesti berkorban untuk omma, sebagaimana die berkorban untuk kita sebelum ni.. syurga itu milik kekal, dibawah telapak kaki omma ~






19 comments:

Iffah Afeefah said...

Sedihhhhh

opah k.ngh ade ni

nk ngis berjemaah jom

bobiedanbad said...

Sayang mak...
Jadi anak baik.
:)

NA said...

Kak Wina pun tersentuh dengan pengorban emak.

Hargai emak selagi ada. Semoga cepat sembuh. Sabar dengan sakit yang menghapuskan dosa kita :)

-wina1979-

Addin said...

perngorbanan ibu memang tersangat besar,

semoga cepat sembuh, Amin

Nadzirah K. said...

semoga cepat baik :)

Panggil Aku Han said...

Semoga cepat sembuh ye mimito..

Lia Irdelia said...

tonsil?

erm..
Kalu ikot pengalaman,
ada baiknya operate..
Buang kan ia..

ape2 pun, hope mimi cepat2 baik yer..

GaRy™ said...

besarnya pengorbanan ibu terhadap anaknya...
hargai la ibu kita.. ^__^

ctk said...

sedih plak ngan keadaan kamu nie...semoga cepat sihat ye..nak nangis da ase..huhu


*nanti mak sakit, jge mak pulak taw...huhu...ase nk nangis lg..besar pngorbanan ibu (T_T)

sis92 said...

get well soon ye :)

zareliqa afiqa said...

sy syg mak sy! she's ma everything..hehe.
cepat sembuh yer ^^

Hanie_Dew said...

ibu sentiasa sanggup berkorban untuk anaknya walaupun anaknya itu jahat. buruk dan nakal. nyawanya adalah nombo dua baginya.

tak terbalas jasanya ibu. hanya budinya kita balas dgn menjaga kebajikan dan hatinya. serta mendoakannya.

diana said...

dapat bayang kan keadaan tu cemana..
ibu2 ni sanggup buat apa je untuk anak2..
percaya tak kalau akak kata
berpanas,bersesak2 gitu apa lah sangat pada mereka..
demi anak semuanya bukan satu kepayahan..

Faaein Talip Roy said...

semoga cepatlah sembuh..

kecik2 dulu.. emak sy pun selalu buatkan air kembang semangkuk..

emak.. selalunya memang tak sanggup lihat anak dia sakit..

pengorbanan mereka terlalu besar.. dan semestinya kita tak mampu nak membalasnya..

kak rose said...

umo aimie 23 ke yunk???? [muke melopong jap]

pengemis Cinta~ said...

sedih baca ni.nak nanes.omma!!

Chegu said...

Baru ari tu nak kasi idea suroh minum air kembang semangkuk, tapi takut lak salah kasi resepi, air tu bagus tuk sejuk kan badan

syakey said...

walaupun tak dapat merasa kasih dan sayang seorang ibu itu tapi faham,hati seorang ibu itu kerna kasihnya, tak kira baik buruk anaknya, besar kecil anaknya, kasihnya masih sama, kadang,makin bertambah-tambah

moga kita berkesempatan membalas jasa ibu dan ayah kita nanti ;)

Kaca Lensa said...

ciannya.. sdey ak dgr ang sorg2 kt cne.. suara ok lg x mie? mkn ada selera x? jgn mkn sambal tau.. mkn yg lembut2 je ok adk kayu... =)