Monday, November 14, 2011

selamat datang wahai si comel!

Bismillahirrahmanirrahim..





"mie.. aku segan lah weh.., " sergah  Mamat(bukan nama sebenar) dalam keriuhan kelas..

" ko nak segan ape..tetibe je segan.." aku tetiba terkejut dari lamunan yang baru nak bermula, gara-gara tak cukup tidur semalam..

" Emm, aku segan nak bagi tau, tapi aku dah tak tau nak cite kat sape," Kata Mamat sungguh-sungguh lagi. Nak pancing aku tak nak bagi ngantuk la tu kan..

" Ape die weh, adoi, cakap jela, aku ngantuk tau dok!"  jerkah comel, sambil kuis-kuis pen kat meja boleh lipat-lipat tu. Aihhh, mamat ni, cam nak propose aku pulak. hehe..

" Tak, emmm, aku sebenanye segan nak pegi semayang jumaat weh. Emm, bila aku masuk je Masjid bila semayang jumaat, orang perli perli aku, orang kata aku baru nak sedar ke, emm.. entah la weh.." Suara Mamat tetiba sayu..

" Weh, siannya ko, aduhai, sori-sori, aku ingat ape tadi. Emm, aku paham, dah la weh, tak pe, ko walau tak tawu nak solat pon, ko pelan-pelan la okeh. Buku macam mana nak solat tu, bace dan paham sampai abis. Aku ni pompuan, aku cam tak reti pulak nak ajo ko weh.. Tapi, ko, jangan la segan-segan.. Baik segan dengan tuhan, daripada segan dengan deme yang tak support ko tu keh! " Tetibe aku rasa sedih dengan Mamat.

" emm..aku cube weh.." Sayu Mamat , dan terus senyap tiba-tiba.. emm...




......................


Tetibe teringat dialog tu , berlaku, 2 tahun yang lalu. Ase macam sedih dengan keadaan kawan tu. Sebab ape dia jadi macam tu?

Sebab musabab awalan, dari rumah. Mak dia masuk Islam, sebab kawin dengan ayahnya. Then, mungkin entah macam mana, jodoh tak panjang, mak ayah nye bercerai. Bayangkan keadaan mak dia yang baru convert Islam dan keadaan yang baru nak paham Islam, dan si suami, tinggalkan Isteri dan anak-anak tanpa keadaan didikan Islam yang penuh dalam diri.

Hasilnya?
Anak-anak dia seolah tidak mengamalkan ISlam, pendek cite, ISlam hanya pada IC je. Hurm.. Tu yang jadi cam dialog kat atas tu. Ase cam sedih. Ase cam tak tawu nak tolong dia cam mana. Bila dia mula nak jalankan tanggungjawab dia sebagai Lelaki ISlam, kene perli, kene sindir dengan kawan sekelas pulak tu..

Ase cam nak pi je ketok2 budak kelas si Mamat tu, tak support member langsung! tapi apelah daya mimi,emmm. Sedih bile mimi sebagai kawan dia, tak mampu nak buat pape, hanya bole dengar dan bagi nasihat. Selebihnya terpulang kat diri dia. emm.. Tak tawulah keadaan dia sekarang cam mana..

..........................


Begitu besar,peranan Ibu bapa dalam mula mencorakkan kehidupan anak-anak kan? Setiap hari, seorang demi seorang insan bernyawa datang ke dunia ni. Selamat datang wahai anak-anak kecil! Wajah mulus, bersih, suci, murni. Masa depan anak-anak ni? semua bermula dari titisan dakwat yang mula membaitkan jalanan hidup anak-anak ini, dari hari ini hingga ke  masa hadapan. 


comel kan baby nih? heeeee, ihsan gambar ni, membuat kan mimi teringat cite ni. Anak sape aku sulikkk ni? hahaha, Gambor yang kat atas dengan gambor yang ni adalah ehsan kawan sekelas, mase Form 4. Wife dia baru je bersalin, heee..Alhamdulillah.

Hana Shafiyyah Mohd Syaiful Fadli =] Be a gud little gurl taw! =.<



20 comments:

The day we meet said...

alolo..cutenya baby tu..hehe

org kata anak tu macam kain putih..ibu bapa la yg perlu mencorakkan kain tu..

Unknown said...

ermm cian nye kat "mamat" 2.... ish pe lah org lain pndg serong kt dye kn

SoLy SoLicious said...

keciannya.. anak pula jadik mangsa kan... haish..kecian jugak kat isteri die yg bru convert tu...

nuyui a.k.a miss YUI said...

mamat tu bgus..ada kesedaran..

comel bby ni!!

fatin said...

cute pic!

EyqaLuvender said...

kesian mamat...
cmne die skrg?
iqa hrp ilmu agama die semakin m'dlm la...die ade kesedaran n kemahuan,itu yg penting.

Unknown said...

sedap nme

sedih lak jadi mamat

ps: Opah kene rajen tulis cmni..ade bakat tu

Memory said...

semoga mamat jadi seorang insan beragama islam yang lebih baik...

p/s>>> geramnya tengok baby ni... comel sgt...

NadiRah said...

alololo..
comey..
dia cenyum!! ^^

cik jannah said...

cute sangat baby tu aimie. suci je kan?

Unknown said...

alooo tomey tomey~

Faaein Talip Roy said...

baby yang comel.. semoga menjadi anak yang solehah yang sentiasa menyenangkan ibubapa.. aminn..

*part kawan mimie tu memang sedih.. sepatutnya dia orang support.. bukannya perli2.. hurmm..

Unknown said...

mmg bile bce crite tu mmg sedih tp mamat tu bagus pasal dia berusaha nak dekat diri dgn islam walau tak di didik dgn islam... sepatutnya kita rasa bangga dgn dia...

hope can visit my blog at
http://faizul-osman.blogspot.com/

thanks...

♥ p a a n i ♥ said...

new baby!!!!!!!!!! so adorablee.

♥ p a a n i ♥ said...

new baby!!!!!!!!!! so adorablee.

syakirahmn said...

comelnyaaaa baby tu. grrrr.

sebagai sedara islam,kita kena la support kann, sapa tak support tu mesti sebab diorang sendiri pon entah tunggang terbalik apa.

:)

Unknown said...

citer ko aku taklayan sgt..aku lyn gambor baby tu

anismelon said...

sekurang sekurang nye ade niat nak mendalami islam..dr org yg mak ayh btl btl islam..tp ape pon tak boleh..lg memalukan diri kan..

mimi..comel..baby nie..na pinjam..heee..mimi pon comel jgk..:)

Munn Jaafar said...

kesiannya kt mamat...ape la kwn2 die tuh..ketuk2 kg baru tau

Lia Irdelia said...

Comelnya baby tu.. :)