Sunday, November 6, 2011

degil punya pasal

Bismillahirrahmanirrahim.





Petang2 ni, tak tahu nak buat ape kan, teringat la raya haji paling besh sangat yang terpahat kat lelobang memori ni. hehe. Ase kalo hengat2 balik, hari raya haji tahun 1997 la. hehe.

lokasi: Taiping, perak (umah opah)
umor: haruslah darjah tiga kan

masa tu, memang suke ngekor (ikot) opah nak kemana-mana pun. Kebetulan masa tu, balik ber raya haji di kampung. Masa tu, kami sekeluarga tinggal kat PD. So, kalo dah nama hari raya, syoklah time tu. Ikot opah pegi semayang raya tu memang wajibb =]

Lepas habis semayang raya tu, dah khutbah semua, harus la upacara korban bermula kan. Ha, time tu jugaklah seonok nye duduk depan sekali nak tengok lembu disembelih. berlagak hero betol. dah la tak de budak pompuan pon. tercoet2 la mimi dok tengok sensorang. Opah suruh balik dulu pon wat dekkkk jek =p

Udahnye, dah lepas tengok lembu kene sembelih, cam tergamam. "opah..kesiannya lembu tu.. kenapa dorang kejam.." " ish..tamo cakap cam tu, pi balik nuh, kayuh basikal balik na.. opah nak tolong orang nak gotong royong ni.."

keke.. degiiiiilll gak.. Tamo balik tu. okeh, opah surender pujuk. Oleh kerana hanya diri ku terdiri daripada bebudak yang berbasikal, maka di tugaskan untuk mengagihkan daging kat semua penduduk taman. kiki.. Weeeee! kan dah dapat keje, tak la borink. Tak sia2 degil tak dengar cakap opah. hehe .

kemain sonoknye tak perlu mengekor opah lagi dengan mendapat tugas baru.. "assalamualaikum, makcik, pakcik, nak bagi daging korban ni.. "..

Dah selesai agih sume, badan dah lombik sebab dah tengah hari, alih2 opah yang kayuh basikal, bawa mimi balik rumah, kikiki.. Tulah, degil punye pasal, opah jadi mangsa. heee.. Sori opah!

kenangan tu bess kan kalo di ingat2..hehe. Sampai sekarang dok kenang lagi. NI dok beraya jauh dari kampung, dok koling2 opah jela. Tambah pilu  bile melihat adik makan nasi himpit lauk rendang, yang mimi makan nasi bubur kosong dengan sup di  hari raya.. =(

 degil punye pasal, kesihatan tonggang langgang. terimalah sendiri.. huhu..





24 comments:

Iffah Afeefah said...

Haha terus ade kje eh opahhh

EYFAalias said...

ahahhahaa. tu la siapa suh nakal. eee aii. ahaha. tp biasa la time budak xnakal xbest la kan :D

Ini Kisah Tia said...

seronoknya .. Tia tak pernah tengok lembu kena sembelih .. hehe

ctk said...

olololo...ciannyerr..nti da sihat, jge kesihatan betul k :)

*berani ae tgk lembu kna sembelih...mmg degil jugk kamu ni ye..hihi

Ezad Skytech said...

hee..kalau ingat kenangan balik mmg best kan mimi..hee...

semoga cepat sembuh ye.... :)

Chegu said...

best kan program korban, saye slalu join tombangkan lembu, walau t'pijak "periuk api", tetap best

syakey said...

takpa, ni pengorbanan jugak namanya ;)

banyak2 kenangan2 kacik2 yg mmg seronok kalau d ingt balik. kadang isau, terlupa kenangan mcm tu

Caythrine Amanda said...

Memory tu mmg best, lg2 yg lucu bt kite tgelakkan,mimi :-) salam aidiladha

msredcheesecake said...

tetiba rindu kat arwah wan msred yg comel... salam aidiladha...

| cik azeya | said...

wuu takotnye tengok lembu kena sembelih ! huhu

maszull said...

assalamualaikum mimi...memori indah yer..cian nyer die x dpt mkn rendang x apa lepas baik nanti suruh mak buatkn utk mimi yer...:)

Abg Stalker said...

mimi jgn la degil dik.klu x bole mkn tu jgn mkn.klu setakat nk rasa xnk kempunan colek ckit je hujung jari k.kecik da degil,bsr jgn degil tau. :)

Heidi Shafiq said...

pandai la ko menulis.. selalu bace novel ye?

naim said...

salam


selamat hari raya akak..

Daddylicious said...

degil ni kadang2 mengharukan jiwa...hehe

Yatie Awang said...

akak tak pernah tengok orang korban, takut....

Wanie said...

huhuhu..demam ye?semoga cepat sihat mimito..:)
kenangan tu tengok lembu disembelih..wanie banyak kalai gak tengok, mase zaman darjah2 je la..skang bagi can budak2 lain lak tengok..hehe

Sam Banjamin said...

ni mesti cucu kesayangan opah ni,...

Munnafendy said...

hee...biasalah masa tu budak2 kan..byk bnda yg nak tgk, nak nyibuk..kan3

sha my heart said...

kenangan oh kenangan. manis, kan?

dear, sila jgn degil lagi. kan dah sakit tu.. take care, k.

Saiazuan said...

hari rya leh lak aku g layan wayang plus karok an.. x menghayati pengorbanan tul.. ish

Selamat Hari Raya Aidiladha
kepada semua Umat Islam Seluruh Dunia
Terutamanya Pembaca Setia Saiazuan Blog (",)

ingat,
berhenti makan sebelum kenyang hehe

syahirooAhmad said...

kecil2 dah tunjuk tauladan yang baik. la ni dah besar kompem solehah.. Amin :)

Addin said...

selamat hari raya aidiladha :)

yeay dapat sambut dengan family, alhamdulillah .

Lia Irdelia said...

erk..
kecik2 brani la tengok lembu sembelih lembu,,
Tapi now..
takut!.

hehe