Monday, November 21, 2011

lessOn 126

Bismillahirrahmanirrahim..




Selamat pagi senin semuaa!
wee, ase lain beno, bangun pagi kat umah opah ni. Hehe. Dah lame tak dengar kokokan ayam yang original,asik dok dengar dari tepong sendiri jek.hehe. Alhamdulillah, hari ni, dan insyaAllah ari2 seterusnya dapat menikmati embun pagi, kokokan ayam, pagi2..heee..

KOme semua! macam mane ari ni? Jom tengok lessOn meh.





seronok tak kalau dapat pegi jalan-jalan? seronok kannn.... Tambah-tambah yang ade tahi lalat kat kaki cam mimi nih. Huh! pantang dengar je nak jalan, dari tido terus masuk dalam keta. haha. Sile contohi ye =]

Berjalan di muka bumi Allah yang tersangatlah luas ni, memberikan kita suatu pandangan yang baru tentang budaya orang lain, adat orang lain, keadaan orang lain, yang jauh berbeza dengan kehidupan kita. Sebab itu, kita disuruh untuk mengembara, berjalan, melihat panorama alam selain daripada alam kita sendiri kan?

DI sinilah, mula bercambah nya rasa di hati, sungguh terlalu luas penjagaan Allah terhadap sekalian makhluk di bumi Dia. Melihat kekuasaan Allah, kebijaksaan Dia dalam mendamaikan hati manusia bila melihat keindahan BUmi dia kan. Masa Snap2 gambo segala tu buat kita terujaaa je kan? =]

Bila tengok siaran, national Geography kat TiVi tadi, tengok keadaan masyarakat Islam kat Nigeria, ase cam waahhhhh, sungguh dasat jugak perleluasan Islam di sana. Masjid nya pun sentiasa dikerumuni dengan owang2 Islam. Walau budaya mereka jauhhh beno la dengan kita, asenya, sangat la bagus kan, kalau dapat tahu keadaan  saudara seagama kita kat sana. Kehidupan mereka. Semua lah =]

Apa yang penting, niat kita untuk mengembara di Bumi Allah ni, kenapa? Niat yang baik, gerak kerja yang baik, insyaAllah, perjalanan pun dipermudahkan segalanya..

Jom mengembara di bumi-Nya! mimi ondaway ke Kelate ni.. sommmm jenjalannn..=]



26 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

syiokkan lau dpt mngembara..

musang said...

selamat berjalan-jalan..semoga tdk lupa jalan pulang

Asyikin said...

jauh perjalanan, luas pemandangan, tapi kalau masuk kereta terus tidur, memang confirm tak luas pandangan. hihi

SoLy SoLicious said...

suke nengok keindahan pantai ^^

ShErA said...

suka mengembara... seronok dapat melihat keindahan alam ciptaan Ilahi... dapat juga pengalaman di tempat orang

Bulan Syurga Firdaus said...

hehehe jauh pjalanan luas pemandgn :)

Munnafendy said...

jauhnye nak ke kelantan pulak? puas bjalan mimi ni

Niena Pengembara Ilahi said...

kta ada tahi lalat yg sama kot .. kt kaki hehehe...


erm.... jauh prjalanan indah lgi pemandangan, dan tentunya segalanya itu milik Allah...


best kn dpt blk kmpung... bila tarikh nk ke cameron?

mas saari said...

jauh perjalanan luas pemandangan kan?

Diana @ bilakukatacinta said...

dari umah opah pon sempat haplod? opah tak membebel ke mimi? kalau mak akak...duk rapat2 ngan laptop pon dia dah asyik tanya..bnyak sgt ke kejenya??

Norlida Ramli said...

amboi..syoknya dia nk bjalan gi klate pulak..nk ikut!!haha

teringin nk mengembara seluruh dunia..tapi fulus takde..hehee

ciK LyndaWawa said...

bestkan klu dapat jadi hos satu siara mengembara ni...terujaa..]

naim said...

salam

Suasana kampung the best in world. hehe

syakey said...

klantan?? kim salam wakaf che yeh ye :D

mmg,bila berjalan ni kan,kita terasa sgt3 kagum tau tgk cantiknya negara lain tp yg penting,cantiknya ciptaan Allah.

;)

Saiazuan said...

wat msa skrng kna fokus kt study dlu.. cuti t bru zuan jln puas2..hehe :D

Gen2Merah said...

Allah swt pemilik apa yang ada di langit dan di bumi. Mari kita renung2 kan kebesaran Nya..

Iffah Afeefah said...

misi mencari budu

nik nurhidayah said...

jgn sesat p kelate tu..hihih

Juliet_iRa~" said...

mimi, ira pn ada tahi lalat kat kaki..;p..

ira br blk cameron..wahh mimi g kelantan holiday ke?

zahidah seran said...

selamat mengembara!

Freaky said...

pergh disamping ayat-ayat yang indah ni tersirat mesej yang amat berguna.. :)

Wanie said...

kalau ade duit boleh la nak menggembara jauh..eh g kelate pulok dok?huhu..take care ye mimi..bawak balik kepok banyak2 :D

Myez.. said...

sorg ustz ade bkata..
mlancongla kmu ke mana shj..
tp jgn lupa mlihat..
masyrakat yg ingat Allah & yg m'ingkari Allah..

EyqaLuvender said...

setuju 100% ngn mimie...
jauh b'jln luas pemandangan,bnyk pengalaman....hehe

hira said...

seronoknya. nak join! :D

yua said...

banyak berjalan, luas pemandangan~~