Friday, October 28, 2011

11.45pm~ ThOught Of FridaY #5

Bismillahirrahmanirrahim..




Iya, dahulu kita mesra,
kini kau tunding jari salahkan aku.

Kenapa mesti aku?
hey! jangan jadikan agama untuk menutup dosa kau pada ku.

aku bukan gunakan agama,
yang benar itu benar, yang salah itu salah.

Sudah melabuhkan kasih dan meratah jiwa ini,
sekelip mata hancur berderai istana cinta.

siapa kata aku labuhkan kasih?
aku hanya bicara penyantun gelora di jiwa.

sudah nama lelaki,
pantang berjumpa bunga lagi mekar, sambar sahaja kan!

itulah perempuan,
belum apa2 mula menuduh kalah menara.


a silhouette of loneliness by ~ jyoujo


Inilah bicara lelaki dan perempuan. Yang banyak tersebar. INi contoh yang di ambil dari media massa tadi. Yang lelaki tunding perempuan. Yang perempuan tunding lelaki. Masyarakat luar? kekeliruan dalam menganalisis kebenaran.

"ketahuilah,! Sesungguhnya,manusia benar-benar melampaui batas kerana dia melihat dirinya serba cukup." ( Surah al-Alaq, ayat 6-7)

Tidak kiralah, lelaki mahupun perempuan, keduanya tiada yang berbeza disisi Allah. Keduanya dihitung sama berat di akhirat kelak. Lebih sempurna kiranya mencari kelemahan dalam diri, daripada terus menunding sesama sendiri.

Persoalan tidak akan berjaya lenyap jika hanya terus menunding dari sehari ke sehari. Cukuplah dengan melihat lubang yang masih terbuka luas yang perlu ditutupi dengan segera yang bercambah hebat dalam diri.

Wallahua'lam..

selamat malam semua! ~




14 comments:

Iffah Afeefah said...

Opah otak superb

terkesan di ati k.ngh yeahhh

naim said...

Fitrah manusia akak

jom baca:
http://pemudattbc.blogspot.com/2011/10/ustaz-kazim-tanda-tanda-mendapat.html

semoga tenang selalu..

Insha Allah

salam alaik

Santri T.P.I.N.I said...

memang trkesan!! fuhhh...

ctk said...

good entri..memang begitu hakikat dunia sekarang..masing2 ingin menyalahkan antara satu sama lain..huhu...egO melebihi segalanya

ShErA said...

saling salah menyalahkan antara satu sama lain... last2, trs jd benci...

Norlida Ramli said...

biasala tu saling menuduh antara 1 sma lain.masing2 xnk beralah & nk dia saja yg betul.huhu

BiQa HatmiN said...

wah macam ni tak aman lah hubungan tu... hehe..sudah2 lah wahai lelaki dan perempuan.. sama2 lah kita kurang2kn menuding jari tu...

Faaein Talip Roy said...

nice.. seronok baca..
manusia tak akan pernah puas.
walaupun silap pada diri sendiri..
tapi sering saja menunding ke arah yang lain.. itulah yang dinamakan manusia..

syahirooAhmad said...

entri best of the best... suke ayat kiasan terakhir tu,. :)

Pendamba Mawar said...

bila saling mnnyalahkan antara satu sama lain akan ada pihak ketiga yang akan amik kesempatan.:)

Mehmed - said...

aku suka kau petik ayat dari surah tu..insaf :) Ahaks!

Sunah Sakura said...

sesungguhnya amal ini tidak pernah cukup lagi untuk DIA!

~sakura~

JIJI YU said...

engko dulu ambikkelas sastera ke weh

Wanie said...

laki pompuan same je la..22 pun salah..