Friday, October 14, 2011

Membisu itu bukan beErti biSu..

Bismillahirrahmanirrahim..



Bila airmata kita mengalir dek banyaknya desakan dan asakan
kita hanya membiarkan ia mengalir deras
tiada daya untuk menyapu air mata itu dengan jari jemari kita
apatah lagi menahan ia dari mengalir di pipi kita
sempit dada kita menahan sedu dan sedan
pada waktu itu kita memang mengharapkan
ada insan yang datang kepada kita
walau tanpa apa jua bicara
cukuplah sekadar berada di sisi kita
memberikan kekuatan dan sokongan
tapi selalunya kita hanya SENDIRIAN dalam keadaan itu.


Sunyi dan sepi mampu membunuh kita
kespian mengheret kita ke dunia kita sendiri
kesunyian menjadikan kita tidak terarah
kita hilang kawalan dan kita hilang jua penumpuan
kerana SUNYI.

Insan-insan yang tidak memahami akan memadangkan kita dengan jengkel
melihat kita sebagai manusia cengeng yang tiada tujuan
pedulikan anggapan itu
pedulikan apa jua pandangan mereka
kerana mereka hanya mampu berkata belakang kita
tanpa seorang pun yang sudi duduk bersama kita
untuk berkongsi air mata.





Apa yang kita rasakan sudah cukup berat
terbuku di kalbu
kita hanya mampu membisu
bagi kita itu lebih indah
dari berbicara dengan insah yang tidak endah
dari meluah rasa pada insan yang tidak kisah.

Apa yang kita rasai
Apa yang kita alami
tiada seindah kata untuk digambarkan
tiada secantik bahasa untuk diluahkan
ia hanya bermain di jiwa kita
Akhirnya, kita hanya mampu sujud dengan airmata
lalu memohon:
"Ya hayyu Ya Qayyum Birahmatika Astaghith..."




Dari Anas r.a dia berkata bahawa Nabi s.a.w apabila mengalami suatu kesulitan, baginda mengucapkan doa berikut:

يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيثُ

Maksudnya: “Wahai yang maha hidup, Wahai yang maha berdiri, aku memohon pertolongan dengan rahmat-Mu” (H.R al-Tirmizi dalam kitab sunannya. Dihukum Hasan di dalam kitab Sahih al-Tirmizi, No.3524)


Nukilan : Ukti Sakinan Saptu ~





rindunye  dengan kesuburan di sini 
T________________T,
insyaAllah pasti menemui lily-liy disini sedikit masa lagi!
doakan mimi ye!
terharu melihat ramai lily-lily yang memanjangkan madunye disini..alhamdulillah.. 
mimi akan jage lily-lily mimi ni baik-baik ye!
terima kasih sangat dengan kata, doa, dan nasihat yang kalian berikan!
weeeee.. dah tak terkata asenye..


(semalam mimpi belog, tu paksa gak tangan menaip disini, sebab dah tak dapat menahan diri nak menaip dah hakikatnye.. Tapi tulah.. cenggitulah.. aduhaiii.. sedarlah mimi.. ramai lily-lily disini yang sedia menjadi rumpun mu! sayanggggggggg lily semuaaaaaa! )




Mimi tak pi memanee cayang sume...
cume ari ni baru buka belog, insyaAllah, i'll be back soon!
tak sabo nak cakap banyak lagi.. heeee
misssssss u la ketat-ketat warga lilyiiesss! =.<






33 comments:

zahidah seran said...

don't worry,be hepi..=)))

Niena Pengembara Ilahi said...

:D

jga diri :D

yen(toka ziizokukuto) said...

lily,,,kamu jaga diri tau,,,kitaorang kat sini rindu kamu,,heheheheh :p

kotak bulat said...

hehehhehhehehe.. :)

SoLy SoLicious said...

mimi, jgn biarkan kuntuman lebat lili disini layu ye... :))

NasZ said...

hehehe..

MOHD NASER.com

Kakzakie said...

Bukan cakap banyak mimi tapi taip banyak....

bobiedanbad said...

smile mimi :)

JIJI YU said...

mimie..gua ada telinga kalo lu nak pinjam

Nadzirah K. said...

jangan pegi mana2 ye..:)

Rtp Farra Arisha said...

pandainya dia menyusun kata2 ;) hehe.
jangan berduka lara lagi ya..happy dan sentiasa ceria!

[sutera kasih] said...

hehe akhirnya aimie menjelma :P
miss u dekkkkk (pdhl kita jmpa gak kan d FB hua2)

ctk said...

sirami lah lily2 mu..jgn biarkan nya layu dan sayu mengenangkan tuannyer :)

sis92 said...

dont be sad, be strong :)

Iffah Afeefah said...

Welkam back opahku y ceria sokmo

NA said...

Adapun pos. Ada masalah yer? Memang seelok-eloknya kita mengadu padaNya yer. Memang kalau cakap kat orang, orang takkan dapat menyelami walaupun masalah yang dihadapi hampir-hampir sama.

Pandang sesuatu dengan positif walaupun kadang-kadang rasa putus asa.

Jaga diri.

-wina1979-

Lia Irdelia said...

p mana agaknya kamu...
rindu eskem..

Saiazuan said...

silent killer.. ;)

naim said...

Salam alaik

La Tahzan

Cikli said...

mata kita ada 2 biji untuk berkongsi air mata sesamanya, bukan dgn orang lain.

diana said...

bila ramai yang menyebut,
mimpi pun terkena jugak tempias rindu tu...:)
heheheh

L said...

la tahzan....

nk taw nikmat dunia? jom bacer...
http://lolz-l.blogspot.com/2011/10/6-nikmat-dunia.html

delarocha said...

berpuisi nampak..ahakss

msredcheesecake said...

kalau sedang diduga,mimie tabah yea... akan datang pelanginya kemudian...insyaAllah

Zul Fattah said...

sabar wei.. aku ada r.. aku rela menangis bersama2 dgan sahabat aku.

fRaMe+LenSeS said...

bila bisu2 ni ingat iklan dulu2.

siape name?
ooo ahmad...
mau pegi mane?
chemorrr..

awak tatau cakap ka? hihihi

Bidadari Syurga said...

kali ini entry kamu buat akak terfikirkan sesuatu...

p/s: DIA sayang kamu... jirim kamu sedar akan itu... senyum dengan DIA tahu...?

wahida said...

take care my dear!!

KaK LimAh Si SupiR said...

lame xdtg sini..mimi dh maken menyepi :(

Jasman said...

.....

Jasman said...

.....

nuyui a.k.a miss YUI said...

jg dri yer..

p/s: kt lhir pd tarikh dan tahun yg sma ea?? hppy birthday dear..

Jue said...

"Ku tunggu jandamu"
*tetibe kan*
Ko jgn nak ilang2 lg pasni kang kitaorg tlupa camne hahaha