Saturday, October 22, 2011

12.30am~ Nak ikut yang mana satu ni

Bismillahirrahmanirrahim..


The Choice by ~ Nightline


Bila hadapi sesuatu situasi, mesti terdetik di hati nak tanya apa kata hati, tak nak tanya pokok sebab pokok sentiasa terus merimbun walau esok tiada matahari.

Bila tanya kata hati, teringat pula kata orang tua, " ikot hati mati..". Terpaksa batalkan hasrat mahu bertanya pada hati..

Duduk termenung sekejap. Selak buku motivasi, ternampak satu Quote, " listen to your heart". Dari pada termenung tadi, terus terlopong.

Ikut kata hati mati, tetapi gerak hati itu betul. Mula berselirat dalam kepala mahu mengiyakan yang mana satu.

Ada yang bertuah, selalu di gerakkan hati nya oleh TUhan, untuk mengikut, gerak hati yang pertama.  Bila hati diketik, terdiam, terus bertindak mengikut kata hati.Alhamdulillah. SAtu masalah selesai.

Ada yang kurang bertuah, terlalu mengikut kata hati, dan akhirnya, tiada penyelesaian berjaya ditamatkan disitu. Sebaliknya hanya membuahkan satu lagi masalah.

Kata yang mana yang harus aku ikut? kamu ikut? Puas juga menanya kata hati. Tetapi hati masih membatu. Diam. Bisu. Haruslah. Hati itu bukan seperti manusia, berkata-kata ada suara. Tetapi, uniknya hati itulah yang menggerak kan mulut untuk berbicara.

Ternyata jawapan itu bukan pada hati. Tanya pada Tuhan. Tuhan telah membentangkan beribu laluan untuk bertanya kepada-Nya, apa yang harus dan apa yang tidak.

Walau tahap kronik pemikiran seorang itu sehingga mereng sekalipun, jika di tintakan kata Tuhan agar si polan bin si polan ini akan waras esok hari. Maka waraslah dia besok.

Tuhan itu Maha Memberi kan? Janganlah dirunsingkan lagi, kata mana yang harus di iyakan. Gerak hati yang selalu berjaya menyelesaikan kebuntuan itu sendiri, adalah suatu bentuk kata dan tinta dari Tuhan..ikot cakap Tuhan. Pasti usai kebuntuan.

tetapi, empunya diri selalu DEGIL dengan Tuhan. DEGIL sebab apa? sebab  M.A.L.A.S.

Bila malas semua jahanam. Kenapa? Tuhan benci dengan orang malas. Pandai buat, bijak sangat ikot kata hati bercampur nafsu, nahas la menimpa diri, sila jwab dan angguk empunya diri. Tidak perlu nak tunding jari nak salah kan si polan si polan yang lain. 

Malas nak hurai panjang lagi sebab Malas nak melayan kedegilan yang semakin menjulang tinggi ni.

Kesimpulan, jangan M.A.L.A.S!!


selamat malam kome!


22 comments:

Lea Isnawi said...

betul tu!

jgn malas
fikir dulu sebelum keputusan

Ini Kisah Tia said...

selalunya gerak hati Tia betul :)

Saiazuan said...

take time to think ;)

SoLy SoLicious said...

fikir masak2 sampai masak ranum :)

FasiHaH SupiaN said...

jangan malas2 kak aimi!

JIJI YU said...

yerp..kekadang tuhan dah bukak dn tunjuk jalan seluas mungkin nak memudahkan kita..tapi kita

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

jum join ga nih..

http://kpopfa93.blogspot.com/2011/10/25-things-random-giveaway-by.html

msredcheesecake said...

Apa2 pun minta pada Dia.... Dia je yg maha mengetahui apa yg terbaik... Nak minta pada tuhan pun ada cara dan syarat... Patuhlah pada Dia....

NA said...

Betul, tanya Allah kalau tak pasti.

-wina1979-

pengemis Cinta~ said...

yeay.jangan malas.perlu rajin usaha! ;)

Pembunuh Tanpa Bayang said...

keyakinan dan keraguan itu selalu bermusuh.hati-hati.

yen(toka ziizokukuto) said...

wah,,,ikut hati mati erk???
ikut iman lah kalau camtu :)

Atiqah Wadiah said...

my first instinct kebykan nyer btol..tp tulah..slalu x ikot.. :(

syarifahsidrus said...

orang selalu kata gerak hati tu sentiasa betul...tapi gerak hati betul, mestilah provided if our faith is to HIM kan

Anif Abdullah| AA said...

ikut kata hati ..jangan sangsi tapi harus tawakal pada tuhan juge ya :)

syahirooAhmad said...

kalau susah ikot kata hati.. maka jadikan solat istikharah sebagai penganti..

sungguh indah coretan puan hamba ini.. :) i like

nelly said...

terfikir sejenak ~

Iffah Afeefah said...

K.ngh malassss

zahidah seran said...

mintak Allah tunjuk yang terbaik...
semata-mata gerakhati takut terikut2 hasutan syaitan....

BLADE EDGE said...

buat keputusan dgn bijak, pilihan di tgn kita sndiri.

ctk said...

xley ikot gerak hati sangat, sbb kita xkan dpt pikir baik buruknyer..pikir dulu sebelum buat keputusan :)

syakey said...

lately bila ikut apa hati kata, semuaaa jadi senang. wahhhhh