Saturday, October 29, 2011

lessOn 108

Bismillahirrahmanirrahim..




hari-hari mesti minum kopi,
kopi mestilah pahit kurang manis,
hari-hari harusss jengah kerana Lily,
untuk menjengah warga liy tersenyum manis.

selamat hari sabtu semuaaaa!
mesti bergumbira la hari ni kan, hujung minggu katekan. Keke, termasuklah diri sendiri ni!susah no nak bukak laptop pepagi =]

jom la jengah lesson ari ni!




sanggup kah kita mendapat kesenangan dari harta orang lain?
sanggup kah?

bersusah payah seseorang itu mencari rezeki, dengan senang nya jugak kita mahu mengikis nya demi kesenangan kita. 
Sesukar mana pun mencari rezeki, yakinlah Allah itu al-Razaq, yang Maha Memberi Rezeki.


"makanan yang baik itu adalah makanan yang diperoleh daripada hasil keringat kita sendiri. Sesungguhnya, Nabi Daud makan dari hasil pekerjaanya sendiri." ~ Riwayat Bukhari

Sedar lah kita, Tuhan itu selalu memberi. Kenapa haruss merintih kenapakah aku begini, kenapa nasib aku begini, sedangkan TUhan itu tentu2 melimpahkan rezeki-Nya untuk kesemuanya..Apa guna tulang 4 kerat, daging yang bercantum sebati dengan tulang ini, kalau bukan berusaha mencari rezeki?

Berusaha untuk berdiri di kaki sendiri dalam mencari sesuap nasi kan?

"Barangsiapa yang berasa lelah pada waktu petang kerana bekerja, pada waktu petang itulah, Allah mengampunkan dosa-dosanya." ~ riwayat Thabrani dan Baihaqi.


ya tuhan ku,
berikanlah kekuatan 
di atas kudrat yang Engkau berikan ini,
menjadi hamba-Mu
yang tidak pernah lelah
dalam mencari rezeki-Mu..
aminn..


wallahua'lam..

selamat berhujung minggu! =.<




p/s: cam biase otopossss sebab malas nak buka laptop pagi..=.=



10 comments:

SoLy SoLicious said...

carilah harta yang halal dan diredhai Allah. :)



Selamat pagi mimito ^^

Bidadari Syurga said...

akak cuma pegang Ya mubdi`dan Ya razzaq... serta ya rahmatnya... siapalah kita... selamat pagi sayang....

p/s: kerja harii ni... uwaaaaaaaaaaaaaa

Bell said...

setuju!!

Lea Isnawi said...

betterb berusaha sendiri utk dptkan sesuap nasi
taok payah meraih simpati org


loorr otopos ker?
patuttla..hihi

aleen aiden said...

amin..mekasih bgtau.heh~

Kancil 8349 said...

niat tidak ikhlas....macam tu lah jadinya....semoga kita tidak tergolong orang macam tu

Hanih Borhan said...

tulah kan...sekarang ni banyak betoi org2 malas...nak shortcut utk berjaya, x kira cara yg halal atau haram...teruk kan...mintak x t'golong,hu3...

wallahualam...

Iffah Afeefah said...

Ke oph mls bgn pg wakaka

Wanie said...

i like~~~~

harap kite dapat la keje yang halal..

teringin sangat nak keje :D

happy weekend ^_^

ctk said...

semOga segala rezki yang kita dapat diberkati oleh Allah :)