Sunday, October 30, 2011

parental guide

Bismillahirrahmanirrahim..




yang tua dihormati,
yang muda disayangi.


kan2?

kalau yang tua sesama yang tua?
di apa pulak?
di pelengkung sesama sendiri ke?

cara hidup yang tua menggambarkan,
memberi inspirasi yang muda ini.
betul tak?

kalau ibu bapa,
kalau dah rasa
marah meledak macam
gunung krakotoa..

keluar rumah
jerit dalam botol
mesti release..

sekurangnya
tidak bergaduh depan anak
tidak bertengkar di khalayak ramai..

parental guide
to make son and daughter
be guided person..

anak memerlukan pandangan yang bersih
untuk menghadam segalanya,
serap dalam memori..

kan?

kesimpulan jangan gaduh depan anak =]




p/s: kesan daripada terdengar anak jiran sebelah, yang berusia 4 tahun dok bertekak dengan ibunye yang berumur 30++. Aduhai.. Tidak mengganggu kami, tetapi sedih melihat anak bertengking dengan mak, kerana mak nya selalu bertengking jugak dengan suaminya..hurm..




26 comments:

Iffah Afeefah said...

Ermmm kanak2 mmg blaja dr pniruan

Lea Isnawi said...

adehh..4 tahun dh pandai dengan mak
kalo 14 tahun cmne ntah? 24 tahun??

mak bapak harus tunjuk contoh yg baik kan

Fendy said...

children do what their parent do

cik violet said...

4 yhn da pndai bertekak? wow

cik violet said...

*thn

BlueiceButterfly said...

~jerit dalam btol??nak kena cuba nie..hehe
betul2..apa yang nampak tue la yang jadi ikutan..:(

Bidadari Syurga said...

adoi... 4 tahun aja...? selalunya perangai anak adalah dna dari ibu dan bapa.... itu hakikat...

JIJI YU said...

ape ek aku nak gitau..hurm2.haa..lapy aku ada parental guide

Niza Romli said...

budak skrg bkn mcm budak2 dl..budak dl slow, tahu takut, tahu hormat...budak skrg? hrmm...geleng kepala je. jadi ibu bapa kena beringat la..

Santri T.P.I.N.I said...

anak ibarat kain putih, ibubapa lah yg bertanggungjawab mencorakkan warnanya...baik buruknya kita serahkan pada Yang Maha Kuasa.

Santri T.P.I.N.I said...

teringat pula pepatah ni...buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali...adakah masih relevan lagi buat masa kini...?

kura said...

ada bakat budak tu ikut jejak langkah ibubapa nya. esh. esh.

SoLy SoLicious said...

mgkin mcm xde pape bg anak2..tp effect tang depa bsar nnti..so, ibu bapa perlu guide anak depa dgn kasih syg..nak bgaduh p gelanggan luar..hee

maszull said...

assalamualaikum mimi...ntah la apa nak jadi skg nikn ibubapa bergaduh depan anak2 pastu anak2 plak gaduh ngan makayahnya...mcm mana nak cite tu...:)

Daddylicious said...

jerit dalam botol...hmmm...nak try la lain kali...hehe

Lia Irdelia said...

mana tumpah kuah kalu x ke nasi..
nggegeg...

eh silap..
bapa borek, anak rintik.. :)

Paris Lipton said...

hm mmg bdk2 ni tiru org dewasa...tnjukkanla akhlak yg elok kang bwk smpai ke beso ye x...

Ct Aja said...

ermm betul 2... ibu bapa sbg tauladan...tak patut bergaduh dpn ank2..

EmpayarUtama said...

4 taun da pandai bertekak? 14 tahun nanti pandai apa pulak yea?

naim said...

Mereka kurang kasih sayang..

Minat puisi?
http://pemudattbc.blogspot.com/2011/10/kekasih-yang-di-rindui.html

Dzarief Zuhdi said...

itula.. mak bapak gaduh, anak2 yang ak tenteram sbenarnya.. adeiii

mas saari said...

betul tu...
akak seboleh2nya tak akan bergaduh depan anak2!

Pendamba Mawar said...

hurm.. peringtn ni..ok xsuka gaduh2

jom komen entri baru

niesa said...

syukur mak abah sy tak suka gaduh-gaduh

ctk said...

setujuuuuuu! kesian anak2 tgk...mesti dorg stress...huhu

anamizu said...

hemmm sbb tu org sllu ckp,
bdk2 ni cepat bljr..ape yg
die observe itula jadi contoh.
jgnla gaduh dpn anak-anak..ishh~





luv,
cik ana