Wednesday, October 5, 2011

Jawi

Bismillahirrahmanirrahim..





Hari ni exam PMR kan. Semua orang tahu kan? okeh, yang tak tahu pun dah tahu okeh.haha. Okeh, hari pertama PMR ni, exammnye, Bahasa Melayu kertas 1, Bahasa melayu kertas 2 dan Pendidikan Agama Islam..

Lepas adik balik tadi, Mak tanya-tanyalah cam ni:

mama: ha, exam tadi cam mane?
adik tia: ha, okehla mak..haha. Tak okeh pon oklah..
mama: InsyaAllah lah tu. Agama tadi keluar surah ape?
adik tia: surah yang tia apal tulah
mama: kamu apal dok ni? dari semalam mak dok tanye..
adik tia: ye mak.. tia apal la.. hehe. mama ni, tak caye pulak..
mama: hehe, ha, baguslah..
adik tia: ade kawan tia tak reti bace jawi tu lagi susah ma..
mama: la, yeke, udah tu cam mane nak jawab tu?
adik tia: hurmm, tak tahulah tia ma..


dialog terhenti di situ. sebab tu je yang mimi nak citekan.. hehe.. Point kat sini nak cite, nasib adik-adik yang tidak tahu bace jawi pon, apetah lagi nak menghafaz surah-surah pilihan yang bakal keluar dalam peperiksaan..kalo soalan yang dwibahasa tu tak pelah gok.. tapi kalo surah-surah ni, macam mane pulak kan?

Macam mane la tu kan..? Sedih pulak mimi ase.. Dalam soal ni, dah tak tahu nak salahkan sape jugak kan? sebab dah terjadi pon.. Dah usai pon examnye.. Adik sampai cite, purata pemarkahan Pendidikan Agama Islam kat sekolah die, sangat la merosot. Nak kata sebab sekolah tu kurang yang beragama ISlam ke?

Mungkin la jugak, faktornye begitu.sebab sekolah adik saya ni mostly non-muslim. Tapi bilangan yang sedikit nilah yang lagi mudah nak dididik kan? Mimi pun tak tahu nak buat kesimpulannye macam mane.. sebab mimi bukan berada di tempat budak-budak tu, bukan di tempat para guru mahupun ibu bapa budak-budak itu sendiri..

the point is: Ilmu yang kita gali kat dunia ini, takkan lengkap, selagi kite mengabaikan ILMU agama ini kan? sesame la kite hingatkan diri kite, diri adik-adik kite akan kepentingan ilmu ni....

semoga tulisan jawi ini terus di pandang tinggi oleh masyarakat =.<



10 comments:

NA said...

Risau gak la pendidikan sekarang kurang menekankan tulisan jawi.

Nak cakap terus-terang Kak Wina pun dah gagap nak baca tulisan jawi. Baca merangkak sebab lama tinggalkan

-wina1979-

Bigdaddyz said...

harus sekata dan setara ilmu yg di berikan baru gham...:)

Ezad Skytech said...

kena selalu baca tulisan jawi ni...baru la mahir kan..kan dulu ada surat khabar jawi..sekarang ni tak tahu ada lagi ke tak...:D

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

teringat zaman gua pmr

JIJI YU said...

ilmu ketuanan melayu

anismelon said...

hurm..rugi snagat kan kalau tak reti bace jawi..lagi rugi kalau dah bangka pon tak tawu..weee

M Fizan said...

betapa tinggi pun ilmu kita takkan lengkap tanpa mencari ilmu agama...

M Fizan said...

betapa tinggi pun ilmu kita takkan lengkap tanpa mencari ilmu agama...

SweetLikeWhat said...

mungkin orang zaman sekarang ambil remeh pasal tulisan jawi ni..mungkin mereka anggap kurang penting..haih bahaya camtuh..

KaK LimAh Si SupiR said...

ske tgk tulisan jawi..cantek ^_^