Saturday, October 29, 2011

Garam

Bismillahirrahmanirrahim..







Malam ni nak bercerita tentang garam ye.
Tahukan ape itu garam?

Garam salah satu pencukup rasa dalam makanan.
Nak lebih sikit,masin sampai pahit la jadinya,
kurang nasib baik, darah tinggi la akhirnya.

Garam ni ubat ulser.
sekali bubuh kat lubang ulser mulut tu,
pergh, mawu terkencing manahan sakit,
tapi cepat baik kan.

Garam ni, untuk orang makan racun.
Penah dengar tak kisah ni.
Orang tu minum racun tapi sempat dibawa ke hospital
24 jam badan nye masuk air garam,
alhamdulillah, sihat seperti normal.

Garam ni bole teman tidur
Bilik mimi ada Lampu tidur dari Garam batu
menyerap segala udara kotor dalam bilik,
menjadikan diri  lebih bersemangat.
tapi ada yang menipu, tak jual garam batu ori.

Garam ni
kalau gaul2 dengan bende masam sedap kan?
epal ijau, buah amra atau kedongdong, atau nenas
Fuh, sedap sampai esok suruh mak beli
garam sepeket lagi.

Garam boleh matikan kuman
mak kalo masak, rendam sayur dengan air garam dulu
kalo nak makan buah dengan kulit
basuh buah tu dengan garam jugak.

Garam lagi,
sunnah Rasulullah s.a.w,
sebelom makan, cubit sedikit garam,
deria rasa akan mula bergerak aktif.

Begitu banyak kan fungsi garam? Seronok timba pengalaman dengan makhluk Dia =]




23 comments:

ctk said...

macam fungsi garam ni..tuhan da jdikan sebaik2 kejadian untuk kehidupan hambanya ..hehe...suke2 :D

teringin nk tgk lampu tidur dr garam batu tu

kotak bulat said...

hehehe.. byk mkn garam.. darah tinggi..

sis92 said...

hehe sokong kotak bulat :)

nice sharing dear :)

farah hanim said...

suke garam
ketgih ngn bnda masin
kalau xdpt cam gian dadah jdnye
hhaa :D

zahidah seran said...

tanpa garam tak bermaknalah ye...=))

Nadzirah K. said...

kalau xde garam ni,mesti rs mkanan lain macam je :)

ShErA said...

fuh... banyaknya kegunaan garam...

naim said...

Assalamualaikum Akak

Nice sharing..

+ nice info

naim said...

Assalamualaikum Akak

Nice sharing..

+ nice info

Alisya said...

betapa pentingnya garam..teringat cerita ahmad albab pasal garam..

Umie Artoqiemie said...

garam sangat ajaib..

Iffah Afeefah said...

Wahhh byknye info sal garam

kura said...

garam kalau dibuat mcm gula gula pun sedap kak. Eheh. heheh

Norlida Ramli said...

dapnya mkn ngan epal ijau.nyum2...hehee

syarifahsidrus said...

baru tau fungsi garam sebanyak ni..

Ain Zulaikha said...

baru tau garam boleh sembuhkan ulser, terima kasih ya :)

Wanie said...

sedap oh dpt makan epal dengan garam..skang agk nak p buat..hehe

Faaein Talip Roy said...

Tidak Allah jadikan sesuatu itu dengan sia-sia kan.. tanpa garam.. hidup masakan tak lengkap.. huhuhu..

maszull said...

assalamualaikum mimi...wah gud info ni kene stok garam byk2....:)

Mya said...

dan tanpa garam tak rasalah masakan itu. tapi kalau terlebih garam maksudnya nak kawin cepat! hihi =p

BlueiceButterfly said...

~thanks 4 sharing..info yang best :)

Chegu said...

Semua bende yg Allah cipta ade baik buruk dia kan, tu yg islam ajar kita utk sederhana, jadi ambik garam secara sederhana utk elakkan penyakit, kan?

Lia Irdelia said...

saya suka cubit garam dan sapu dekat tembikai.. sedap sangat..
hehe..