Monday, October 24, 2011

lessOn 103

Bismillahirrahmanirrahim..




selamat pagi! selamat tengah hari warga rakyat Taman BUnga Lily sekalian!
sudah sarap atau lunch kah? atau sudah brunch terus kah? gud2, semoga warga rakyat taman lily sekalian telah berjaya mendiamkan perut masing-masing ye. Empunya pemilik taman lily pon tak makan pape lagi =p

Tak pelah, sebelom tu, meh nak bawa santapan hati sikit meh :




dan




Dah lame mimi tak kongsi doa dalam lessOn kan? Meh mimi nak kongsi untuk tatapan mata dan hati, matahati sume warga lily mimi ye =]

Dua-dua doa ni di atas ni doa apa? DOa = Memohon Ketetapan Hati.

kenapa kita perlu akan ketetapan hati ni?

1) Kita semua manusia kan? bila kata manusia, mereka ni kuat ke lemah? walaupun kekadang manusia ini memiliki kekuatan fizikal seperti Pakcik Badang yang suka makan muntah, hakikat yang perlu disedari, HATI manusia ini, zahir luar dalamnya adalah LEMAH.

2) kalau dah tahu lemah nak buat ape? BUat dekkk jek? Janganlah, sian kat hati tu. Tuhan bagi hati supaya manusia boleh hidup kan. Maka, kita balas balik nikmat yang tuhan bagi tu, dengan menjaga kesihatan hati luar dan dalamnya sebaik yang mungkin okeh?

3) Selain tu, hati tu diperbuat daripada logam besi anti cair ke? ohh tidak, hati ini daripada gumpulan darah yang bersimpul padu. FUngsinya pun, meng FILTER darah kan? Makanya, hati ini kekadang mengalami kekonpiusan nak  "Tapis " yang mane satu, yang mana bagus yang mana "bagussss gileerrr".

4) Macam mana nak tolong hati tu? Mohla kita menadahkan kedua tangan ini kepada-Nya, lafazkan la doa di atas tu, dengan penuh rasa kerendahan hati yang bersarang di jiwa.. semoga hati tidak lagi mengalami kekonfiusan dalam apa jua pilihan yang terbentang di depan mata nya okeh?

Hati itu tidaklah kejam. Tetapi empunye hati itu sendiri yang selalu bertindak kejam kepada hati itu.

Selamat hari ISnin! =]



17 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

wah kembar..

trima kasih yer..

^__^

Kakzakie said...

Alhamdulillah salah satu doa yg sentiasa kakak bawa selepas usai solat. Dah lancar di bibir rasanya...

Iffah Afeefah said...

Baikkk opahhh

naim said...

tq akak..

:)

fRaMe+LenSeS said...

nice. suka sgt.. :D maceh sudi kongsi Mimi.

Nadzirah K. said...

doa utk hati :)

msredcheesecake said...

zaman skang ni hati kita senang sangat terpesong... nak jaga dan didik hati tak senang, usaha setiap saat...

JIJI YU said...

kecik2 hati tu besar fungsi die

yen(toka ziizokukuto) said...

banyak belajar dari lesson lily ni,,,terima kasih tau

OnE_NiEy ChAn said...

hati-hati jaga hati... :)

ShahzCudin said...

hati ni kecik je tapi kesannya bsr..'rosak' hati maka 'rosak' la seluruh jasad...

Umie Artoqiemie said...

buat pahala kat blog ni :) terima kasih !!

zahidah seran said...

hati masih lemah.
sentiasa cari kekuatan.
thanks for sharing this..=)

anismelon said...

nice nice..mudag mudahan kite same same diberikan ketetapan hati..amin..anis tag mimi..

http://anismelon.blogspot.com/2011/10/ga25-things-random-giveaway-by.html

siti kektus said...

hati oh hati. ;)

Hanie_Dew said...

mohon izin utk print.bets baca pas solat.supya tak malas solat. tetapkan hati utk ingat solat bg diriku ini yg kdang tepaksa melawan kemalsan diri. huhuhuhu

ctk said...

memelihara hati dengan sentiasa mengingati tuhan :)