Friday, October 21, 2011

lessOn 100

Bismillahirrahmanirrahim..




Alhamdulillah..
ya ampunnnnn.. subhanallah.. dah sampai lesson le 100 penye saya membebel dalam belog nih.. terharu pulak rase..

Moge semua pembace yang singgah untuk membaca lesson ini dapatlah manfaat walau tak banyak yang mampu dihadam dalam jiwa, sebesar hama pun jadilah..alhamdulillah..

So, hari jumaat yang penuh ketidak terhinggaan barakah nya, nak share lagi lessOn, teruja asenye, dah sampai 100 dah..=]




maksudnya :



Apakah Doa Rabitah ini ?

Doa Rabitah selalu lah boleh didapati sebahagian dari al-Mathurat. Ha, Mimi tahu pasal doa ni pon, mase sekolah asrama dulu.. Tiap lepas subuh dan lepas asar, mesti bace al-Mathurat. Di akhir nye, akan bace doa, dan Doa Rabitah ada diselitkan dalam pengakhirat Mathurat ni..

Kalau ada sesiapa yang mungkin tak tahu cam mane ghope al-Mathurat ni, ha, boleh la pegi kedai-kedai buku ke, kedai-kedai agama, cakap, saya nak buku al-Mathurat, nanti kome boleh beli, dan amalkan eh.. =]


Apa Kelebihan Doa Rabitah ni ?

1) Cube tengok maksud doa ni.. Sangat tenang je bila baca dan faham kan? Sedikit sebanyak isi doa ini, membawa kepada mengingatkan diri kita tentang perjuangan kita sebagai seorang Islam..

2) kalau kita baca doa ni secara ramai-ramai, lagii molek benolah, kenapa? semasa dihimpunkan segenap suara dalam melafazkan doa ini, insyaAllah, hati-hati yang berhimpun tika itu akan ditautkan dengan satu ikatan oleh kasih, cinta dan sayang dari-Nya. 

3)insyaAllah, ikatan sillaturrahim, antara kita dengan kawan-kawan kita, akan indah dan kekal sehingga ke akhir hayat..

Doa ni mang agak special kan? Asenye, bile bace doa ni berulang-ulang kali, insyaAllah jiwa pasti macam nak senyummmmm jek. BUkan bibir je senyu,m.. dengan hati , plusss dengan jiwa pun damai je..

MOga doa ini, akan menjadi sebahagian dari perkataan yang terlafaz dari bibir kita ye. Salam jumaat buat semua! =.<



20 comments:

SoLy SoLicious said...

semoga ikatan silaturahim yg terbina akan berkekalan sehingga akhir hayat :)

yen(toka ziizokukuto) said...

alhamdulillah dapat ilmu lagi :)

Kakzakie said...

Dekat taman kakak sebelum majlis ceramah biasanya kami akan mulai dgn membaca Ma'thurat dulu. Moga jadi amalan kita selalu

ctk said...

banyak maksud tersiratnya...semoga kita dapat amalkan selalu..thank kawan. :)

Iffah Afeefah said...

Erm best gk. Amlkn sllu

Qhaifa Nur said...

alhamdulliah dapat kongsi ilmu lagi..tq

JIJI YU said...

terbaik nokk

Ini Kisah Tia said...

terima kasihhhh .. dapat ilmu lagi :)

bobiedanbad said...

terim kasih untuk entry ini :)

Zul Fattah said...

amin.. semoga ikatan persahabatan kita pun turut berkekalan ..

zahidah seran said...

semoga kita bertemu dan berkasih-syg kerana-Nya..=)

MissCt a.k.a MuqDeq said...

Alhamdulillah.. Dpt ilmu d ari Jumaat yg indah ni.. :)

Lea Isnawi said...

kena hafal doa neh kan

Saiazuan said...

ilmu di hari jumaat :D

syarifahsidrus said...

tenang baca maksud doa tu kan

diana said...

dah hafal..
ni sebahagian dodoian untuk tidur malam maisara...
heheh..

ShahzCudin said...

da lps skolah mngah ni da kurg amalkn mathurat..rasa rugi plak..hish!

naim said...

terima kasih..

Addin said...

Alhamdulillah :)

sha my heart said...

subhanallah, besar kata2 tu. =)