Wednesday, October 5, 2011

Beduk diketuk #2 ~ Belajar Tawakal daripada Semut

Bismillahirrahmanirrahim..


Ant by ~ Alexbalix


Penah dengar cite semut dengan nabi Sulaiman a.s tak? okeh, kalau dah penah dengar pon nak cite gak..keke

okeh, once upon a time, Nabi Sulaiman beborakla dengan semut..pastu baginda nabi tanyela kat si semut comei ni :

Nabi sulaiman : cek semut, berapa banyak makanan yang kamu perlukan untuk hidup dalam setahun?
semut comei : diri ini hanya perlu makanan sebesar sebiji gandum sahaja..


okeh, bile dah dapat tahu, maka, Nabi Sulaiman memasukkan semut tu dalam suatu botol yang diletakkan dalam botol tu juge, gula sebesar sebutir gandum. Pas tu, botol itu ditutup lah..

okeh, cukup setahun, nabi Sulaiman,mai balik dan nak buka la botol tu kan. baginda tekejut melihat, separuh sahaja daripada sebesar gula yang bersize butiran gandum yang habis dimakan oleh semut tu.

nabi Sulaiman:Aik, kenapa hanya separuh sahaja yang kau makan wahai semut?
semut comei : Jika di luar botol ini, rezekinya dijamin sepenuhnya oleh Allah S.W.T dan aku yakin Allah pasti akan mencukupkan rezeki ku.Sebab itu aku tidak perlu risau..

Tetapi apabila aku dikurung oleh manusia (Nabi Sulaiman a.s), aku mengambil langkah berjaga-jaga dan berjimat cermat kerana tidak yakin dengan keprihatinan manusia. Mana tahu kan.. jika manusia itu terlupa membuka botolini lebih dari setahun, maka apa yang akan terjadi kepada ku?





so..nampak tak kat sini.. si semut lebih yakin dengan ketentuan Ilahi berbanding dengan jaminan yang dikeluarkan dari manusia itu, yakni Nabi Sulaiman a.s =]

so..dalam ape pon yang kite buat pon..misalannye, dalam teamwork nak siapkan asaimen ke hape..Janganlah terlalu bergantung harap kepada team member yang lain.. Sebaliknye, mohonlah kepada Allah S.W.T supaya dipermudahkan segala perjalanan dalam menyiapkan asaimen tu okeh? kerana apa?kerana Allah yang berhak menentukan perjalanan ke atas hidup kite ni.. =)

macam tu jugak kalo ditimpakan dengan macam-macam ujian,misalannye, masih lagi menjadi penternak angguq sedunia, macam mimi nih.. ujian ini membawa kita supaya bersabar, supaya kita dapat mendidik diri kite , bertawakal, benar-benar yakin! rezeki itu pasti ada untuk kite!

mungkin melihat orang lain berseronok dengan kereta baru selepas bekerja beberapa bulan.. tetapi diri ni masih di takuk yang lama. Semua ini hakikatnye, satu bentuk kasih sayang Allah untuk kite supaya sabaaaaaar... rezeki untuk kamu ada! kamu usaha! kamu tawakal! pasti Tuhan melimpahkan rezeki-Nya untuk kamu! (sedang positifkan diri..huhuh)

Moge kisah semut comei dengan Nabi Sulaiman a.s ini menjadikan diri kite selepas ini,seorang muslim yang benar-benar yakin akan jaminan yang ditetapkan oleh Allah S.W.T dan bertawakallah kepada-Nya..InsyaAllah..

Wallahua'lam..


sumber: Beduk diketuk




19 comments:

syahirooAhmad said...

terima kasih kerana saling ingat mengingati.. :)

NA said...

Betul tu Mimito. Sabar dengan ujian dan yakin dengan pertolongan Allah.

Ya sama-sama kita saling ingat-mengingati antara satu sama lain.

-wina1979-

SoLy SoLicious said...

MasyaAllah...besarnye kuasa Allah... semut tu walau setahun masih hidup lagi..

bobiedanbad said...

akak dan suami juga masih sabar menanti "rezeki" dariNya. :)

Niena Pengembara Ilahi said...

kuasa Allah sgt hebat & xdpt ditandingi olh sape pn... sbb Dia lah yg menciptakan segalanya ~

Nadzirah K. said...

sabar :)

Suhaili Sarif said...

suka kacau laluan semut
nnt die lari comel je.hehe

Ku Azhar said...

semut comel!!!!!!

Ezad Skytech said...

apa yang penting..kita sabar bila hadapi ujian dariNya... :D

anamizu said...

wahhhh!
terime kaseh utk peringatan ini :)



luv,
cik ana :)

KaK LimAh Si SupiR said...

sabar mimi..pasti suatu hari nt mimi dpt keje jgk ^_^

::Miss Hearty:: said...

hanya pada Allah sebaik-baik tempat untuk memohon segala perlindungan :)

delarocha said...

semoga dipermudahkan urusan kamu ya

JIJI YU said...

tawakal manusia jarang sangat yang sempurna

Mya said...

muhasabah diri.

Run Away said...

thanks...saling ingat mengingati...;d

Mutiara Bernilai said...

terbaek!

thanx mimito !

OnE_NiEy ChAn said...

terbaeklah...
Allah Maha Berkuasa..
semoga tak tanm anggur dah.. :)

ctk said...

banyak pengajaran ct dapat lepas masuk blOg ni..terima kaseh :)