Monday, October 10, 2011

disebalik kesedapan cekodok

Bismillahirrahmanirrahim...




emmmm...sedapnye kalau dapat cekodok+air kopi or air teh sekarang kan? okeh..saya sedang mengalami nye sekarang..keke..cume tak pi bancuh lagi lagi la kopi or teh nye.. Jap lagi..pas abis taip entri ni, nak pi buat lah =p

okeh, apakah rahsia di sebalik kesedapn cekodok itu?
pishang nye?
tepungnye?
gulenye?
minyak nye?
or pembuat nye?

keke.. okeh, merepek je kan.. hehe.. Mase sedang enak dok ngunyah segerombolan cekodok comei bolat-bolat yang dihidangkan bersebelahan cek HP mimi nih, tetibe teringat kat jeritan opah...keke..spoil tol..hehe


"ha..kamu nak lenyek gune nak gune ape tu? toksah gune tangan tu, bersih ke idok, ntah-ntah dok korek ponggong ke tadi pas tu nak lenyek pisang gune tangan pulak..dah-dah, pi hamek sudu beso ke ape..banyak je bende dalam dapo ni inaaaaa oiitt.."

errr.. termangu kejap.. Mimi tak buat pape pun, baru je pandang pisang yang nak dilenyek dah kene jerit cam tu..hehe.. Sungguh opah saya mang pembersih orangnye..hehehe..Memang kalau die nak lenyek pisang yang nak dibuat cekodok tu, di selalu gune pelenyek.. ala, cam orang buat bege tu.. Gune tulah..hehe..


Sejak dari tu, terpikir gak..orang kat kedai tu, cam mane la deme lenyek pisang..keke.. Memang dah jaarang sangat-sangat dah beli cekodok tu.. Setakat cekodok, beli pisang seikat, tepung gandum dari dok simpan sampai berkulat, air yang dok bayo tiap-tiap bulan tu, gule sikit, minyak sikit.. dengan api.. dah bole makan berkoyan-koyan cekodok kan?

hehe.. 

Tapi gune tangan pon okeh gak dok? at least bile kite buat sendiri, even gune tangan pon, kita tahu kita gune tangan kita, kite cuci ke idok, kite dengan tuhan je yang tahu kan.. hehe.. Pucuk pangkal, tanya diri la, bersih ke idok aku ni dalam memasak?

selamat bercekodok ye!
mimi baru je dinaikkan pangkat jadi Mimi Cekodok bulat-bulat.. grrrrrr =p



26 comments:

YanaMIB said...

cekodok yg org buatkan lg sedap dr buat sendiri..eh! =P

lenyek guna tgn lagi feel..br terasa 'air tangan' tuh..kehkehkeh =P

Cik Sara said...

slalo lenyek dengan gelas..=D

teha said...

gune tgn jee sng.. hehe

Hanie_Dew said...

mintak cekodok sebakul. yang dilenyek guna pelenyek ye.

kat sabah tak pasti la sayang ada etude ke tidak. kalau da sampai sana mesti mahal sikit dr sini.

comel kan kedai etude tu. rasa xnak kuar bila dah masuk.

Myra Jay said...

Cekodon ni ramas dengan tangan lagi sedap, sbb tu orang cakap air tangan..hehee :)

Klaau setakat kita2 je nak makan takpela guna tangan camtu kan :)

nuyui a.k.a miss YUI said...

lama lak tak buat..

tetiba nak!!!

Niena Pengembara Ilahi said...

nk guna tgn xsalah cik adik tpi pastikan betul2 bersih.. tak pun lenyek guna gelas pn xpe :D

Iffah Afeefah said...

Pngtor erkk


geli plk. Kne wt sndri lg sdp

Syana said...

nenek terel gile boleh baca mind. kena menuntut nih hihihi

♥ norlida ramli ♥ said...

dapnya cekodokkkkkkkk..lama x mkn..tetiba teringin..nyum2..

selalu wat guna tgn je br feel lebih.hakhak!

btw..comey la mimi cekodok bulat2..aww..hahaha

ciK LyndaWawa said...

tajuk entry uni ialah..camne nak lenyek pisang=]

NA said...

Tulah kesimpulannya buat sendiri lagi puas sebab boleh buat banyak-banyak dan mutu keunggulan cekodok boleh dipantau. Cewah.

Mari buat cekodok.

-wina1979-

mr.ninja ^___^ said...

lpas basoh berak,pstu tros ramas2 wt cekodok..terbaeekk!! pnoh khasiat!! kikiki =p

bobiedanbad said...

cekodok + teh 0= terbaik
lenyek guna gelas

Paris Lipton said...

sy ni dulu penggeli nk mkn kedai. skrg...urmmm bedal jelah!! hikkk

Ezad Skytech said...

hee...guna tangan pun tkpe..janji pastikan tangan tu betul2 bersih la kan..baru sedap cekodoknya nanti..hee~

maszull said...

salam mimi...baru naik pangkat yer Mimi Cekodok Bulat2 haahahahahaha...mimi2 buat klakar la plak...:)

SoLy SoLicious said...

kesedapan air tangan :)

Run Away said...

guna tangan pun ok beb kalau bersih..tapi jangan guna tangan kiri lak..tapi kan beb..owg buat roti canai guna tangan kanan dan kiri....hahaha...;d

[sutera kasih] said...

hantar sini cekodok hehe

msredcheesecake said...

Oh.... Cekodok pisang pujaan hati...

Lia Irdelia said...

blender pun okeh..
sedap jugak.. cuma agak cair nanti..
n saya tambah sikit garam bagi rasa masin2 .. wahhh.. hehehe

Bidadari Syurga said...

kalau uli roti untuk buat dok pakai tangan... tapi kalau wat cekodok selalunya mak akakpun akak jerit lebih kurang cenggintu...n heeeeeeee

diana said...

akak guna tangan je...
sapa la sanggup lenyek pisang guna tangan korek ponggong tu??
jhahhah

zahidah seran said...

akak gune gelas..heheh..=)

ctk said...

ct pon gune pelenyek bege tuh..hehe..tp penat la...pastu akak smbung..khikihkih..

sedap wooo cekodok itu